söndag 1 juni 2014

Veckan som varit

blev en aning hektisk med alla möjliga trädgårdsaktiviteter. Vi är en liten grupp inom STA i Södertälje som träffats regelbundet ett tag  och i måndags blev vi bjudna till Evas lantställe  som ligger utanför Eskilstuna att se på hennes trädgårdsprojekt. På tomten finns ett jättefint skogsparti där hon håller på att anlägga en skogsstig och en skogsträdgård som kommer att bli jättefin så småningom. Det är redan ett härligt ställe att bara sätta sig på en bänk och ta in atmosfären bland mossbelupna stenar och stubbar. Vädret var jättefint när vi började rundan men en liten stund senare blåste det plötsligt upp och ´kylan  kom farande. Det blev jättekallt på en gång så vi fick ta fikat inomhus, med hemlagad rabarberpaj som Eva bjöd oss, jättegott. Efter det har det varit kallt och blåst hela veckan.
På onsdagen hade vi besök från Danmark, en busslast trädgårdsmänniskor och det tycker jag alltid är roligt. Dom verkade förtjusta i vår trädgård och ville helst ha av av allt vi hade i trädgården. Tyvärr kunde jag inte tillgodose deras alla önskemål men en hel del fick de med sig i alla fall.Som tack fick vi en fin bok om trädgårdshistoria så nu får jag lov att traggla mig igenom den, det blir intressant, den handlar om det kungliga danska trädgårdssällskapet Det är faktiskt enklare att läsa danska än att förstå vad dom säger.
Anemone crinita, som alla ville ha men jag hade ingen planta. Jag berättade att jag har sått den från frö så det skulle dom leta efter någonstans.
Efter det på, på torsdag hade vi planerat att åka på en egen trädgårdsrunda inom vår lilla grupp.Vi blev sju stycken som åkte iväg, från lite olika håll i Sörmland. Vi träffades i Nyköping och åkte sen till Klas o Margareta Roos  och deras otroligt fina japanska trädgård. Det har blivit deras stora intresse och dom berättade vad alla symboler betydde i japanska trädgårdar bl a. Vi hade bra väder  och sol men det blåste småspik.
Sen åkte vi till Linudden trädgård för att köpa på oss en del växter.Då var vi väldigt kaffesugna så först fikade vi  vår medhavda kaffekorg innan vi började botanisera bland hans många växter.Där finns mycket att välja på, lite av den exklusivare sorten, bl a  massor av magnolior, rhododendron, liljor, funkior och annat smått o gått. Jag köpte en Lilium Arabian Night, Hosta Country Mouse, Polygonatum falcatum Silver Striped, Iris gracilipes x lacustris, Sedum cauticola Bertram Anderson och en Kalmia angustifolia Gnom.  Jag har faktiskt planterat dom allihop.
Växtinköp
På hemvägen tog vi en tur via Nora trädgård utanför Trosa. Vi hade inte koll på tiden så hon skulle precis stänga men en snabb titt hann vi med. Där köpte jag en Rudbeckia maxima. Den blir stor. Jag borde egentligen inte köpa såna stora växter men dom blir ju så maffiga och ståtliga. Jag har en rabatt med stora växter så den har hamnat där men tar väl över så småningom. Men det finns ju alltid spade och spett att ta till. Ha en fin trädgårdshelg alla/Carita
(Äntligen fungerar datorn som den ska)
Jag glömde att efter danmarksbesöket åkte vi direkt till Tullgarn där vi skulle göra en utflykt till Skräddartorpskärret tillsammans med Johan Pettersson . Det är ett naturreservat där ängen slås med lie varje höst, augusti. Johan är en av eldsjälarna. Det är ett jättefint ställe att besöka vid olika tidpunkter för växtligheten varierar för varje månad under sommaren

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig trädgårdsvecka ni haft! Men usch så blåsigt det har varit, inte kul alls. Nu har det tack och lov mojnat och det är riktigt skönt ute Ha det så gott/ Titti

    SvaraRadera
  2. Ingen 10.000 kronors fråga precis om var ert intresse finns (ler) men det är en fascinerande hobby detta med trädgård och det finns alltid något nytt och spännande att lära sig. Vad skulle vi pensionärer annars hitta på? Mata duvor och spela bingo låter inte speciellt upphetsande.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Kan väl inte bli en bättre helg än trädgårdsrunda med vänner som har samma intresse. :)

    SvaraRadera
  4. Det är så roligt att hitta vänner som delar ens intresse - på så vis är bloggandet och medlemskap i trädgårdsföreningar guld värda!
    Vilken vecka ni verkar ha haft! Jag har aldrig varit på vare sig Linudden eller Nora Trädgård, förstår att jag borde åka dit.
    Hoppas ni får en fin ny vecka och att det blir mindre blåst än det har varit denna veckan!
    Kram!

    SvaraRadera