fredag 27 mars 2015

Blommig fredag-Överraskning

lAtt drabbas av överraskningar i trädgården händer väl titt som tätt, i synnerhet på våren när man glömt var man planterat växer eller lökar och som plötsligt kommer upp  där man minst anar det.
Sånt händer ibland hos oss och det kan inte vara någon annan än jag själv som är skyldig för det nästan bara jag som planterar.
Det är det som är så spännande med trädgård . 
Som till exempel den här söta krokusen  som jag nästan inte såg för den växer lite bakom en kulle.Den heter Crocus vernus Vanguard och det blev en överraskning för jag hade ju glömt att den planterats just där.
Sen blev det en riktig överraskning när jag lyfte på locket över stäppliljan Eremurus robustus, i år kommer det två stänglar och den blir ju gigantisk

 Svavelpionen sådde jag för många år sedan och den har inte blommat ännu. Det blir en överraskning att se vilken färg den får. Moderplantan var gul men det kan ju bli något annat.
Frösådda backsippor som man inte sett blomma tidigare är ju alltid spännande och kan vara överraskande.
Och så förstås paketen som dimper ner i brevlådan den här tiden på året. Jag är dålig på att notera vad jag beställt så det blir en överraskning. Men jag tänker när jag beställer att jag får ju ändå se det så småningom

 Att jag besökte trädgårdsmässan igår, torsdag är väl ingen överraskning egentligen, för det har jag gjort nu i många år.Överraskande för andra är kanske att Bertel har varit med och hjälpt till att  bygga upp montern för trädgårdsamatörerna i  år. Det är ett riktigt slitgöra att få till och sen skall det demonteras också.
Bonsaisällskapet överraskar inte, dom har alltid så fina exemplar av bonsaier att visa upp.
Den här lilla trolska  dammen gillar jag. 
Överraskande dukningar i det gröna
Ännu mera överraskande dekorationer om man vill bli av med sina böcker.
 Trädgårdsprylar är inte alls överraskande, det blir mer och mer av sånt.
Hängande trädgårdar är tydligen populärt. Jag skulle bli väldigt överraskad om jag skulle hitta mig själv i en hängmatta någon gång.
Jag är inte så överraskad av mässan , snarare besviken. Jag tycker att växterna försvinner och annat tar över som kläder i mängder, mat och inredning och massor av prylar av olika slag.
Jag överraskade mig själv genom att bara köpa fyra växter  bl a en kinesisk pion Fen Chi Jin Yu Pink Jade. Den kunde jag inte gå förbi utan att få med en hem./Carita
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/2015/03/surprise.html
Bland rosor och bladlöss

24 kommentarer:

  1. Himla roligt med överraskningar.
    Ska till mässan på söndag ska bli kul att se den i år.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Kul med några glimtar från mässan. Visst är det överraskande när man kommer hem med sina impulsköp, särskilt om man inte tänkt köpa nåt alls : )

    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Det blir ingen mässa för min del. Har jobb helg och jag var där förra året...frön är köpte och växter beställda ändå:) Fina överraskningar hos dig! Spännande med Svavelpionen!
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker krokus! Trots mitt motstång mot mera lökväxter så har jag noterat namnet på din vackra krokus ifall den skulle dyka upp någonstans.

    Mässan är inget för oss mera, jag vill titta på trädgård och växter och det är inte särskilt mycket av det på mässan, namnet till trots.

    En trevlig helg önskar vi er!

    SvaraRadera
  5. Trevligt med roliga överraskningar - till skillnad mot min överraskning!
    Pratade med min kusin nyss som också är hedersmedlem i Bonsaisällskapet. Hon hade naturligtvis varit till mässan och snackat med våra kompisar. (Känner faktiskt igen det mittersta trädet, är en väninnas - eller var - hon har tydligen sålt av sina träd.)
    Kusinen påpekade också att det var alldeles för mycket tingeltangel - men hon hade lyckats med att att köpa två azaleor och 3 kinesiska pioner i alla fall. Nice.....
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  6. Att hitta växter (välmående) som man har glömt av är hur kul som helst, helt underbart. Tyvärr det motsatta är också vanligt, som häromdagen, efter ett hänsynslöst rådjursattack.
    Dessa mässor! Det är lätt att bli besviken, men att ha varit där ger ändå en känsla av att man har koll. Man kommer utanför sina ramar för en stund och kan ofta dra slutsatsen att den egna trädgården duger väl. Det är det jag brukar trösta mig med.
    För mig är det allt för långt att åka, så jag läser bloggrapporter istället.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  7. Ser att du fått fina växter... ..gillar också det företaget :) Känner mig lite tråkig när jag läser ditt konstaterande om mässan för jag tänker - jaha, där också. Dock vill jag dit och träffa medlemmar i pionsällskapet.

    Blir lite orolig för mina frösådda Eremurus - den har inte haft så varmt och skönt skydd i vinter. Blir roligt att följa er...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  8. Ah, det var en överraskande idé att ta med bokhyllans innehåll och ställa upp i trädgården. Jag har massor med böcker och svårt att få plats i bokhyllan. Håller idén för ett ösregn tro? ;D

    SvaraRadera
  9. Ja, ibland är det ju bra att vara glömsk, så man får fler överraskningar! :) Grattis till 2 stänglar på Eremurus robusta! Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
  10. Ja visst kan det vara överraskande att se vad som kommer upp och ibland skulle komma ihåg vad det ens kan vara:) Roligt med nya växter är det ju alltid. Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  11. Synd om mässan gjorde dig besviken, hoppas jag inte har för stora förväntningar, men visst finns det mycket annat än bara växter. Har tänkt ha med mig hem lite växter, lökar och frön och kanske en ny sekatör. Vi får se. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  12. Din lilja blir riktigt spännande att få se blomma och kanske svavelpionen.
    Riktigt roligt med nya växter.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  13. Nog är vi bra på att överraska oss själva och det är så roligt när man tillslut kommer på vem som gjort det man förvånas över ;)))
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  14. Trist om det blir mindre med växter på mässan, jag har inte varit där på länge. Men trädgården bjuder alltid på överraskningar.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  15. Men vad trist att vi inte kände igen varann! Vi var där torsdag och fredag. På torsdagen för att konstatera att det är precis som du beskriver och på fredag för att träffa andra bloggare och facebokkgrupps-hängare! Har du FB?

    Tack för tipset med locket över Stäppliljan. Vår förra dog men nu står en ny i garaget och ska planteras ut :)

    Ha en bra fortsatt helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kanske aldrig sågs i havet av folk. Jag tänkte åka in på fredag också för jag läste om träffen men sen blev det inte av. Vi kanske ses någon annanstans, trädgårdsfolk brukar röra sig i samma kretsar. Jag är inte ansluten till FB, en av några som ännu inte hängt på den trenden. Ha de fint. Carita

      Radera
  16. Tack för tipset om julrosen! Krokusen du visar är ju helt underbar!!! Var hittar man lök till sådana? Det är väl både kostnaden och personalbrist, förutom tiden på året, som gör att plantskolisterna inte är fler på mässan? Jag trivs med att se alla olika lösningar i montrar och utställningar och bekanta mig med nyheter och trädgårdsfolk. Och så brukar där finnas tips på vart jag kan luffa i sommar :) Hälsa Bertel att de gjorde ett bra jobb:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krokusen har jag köpt hos bulbs.se , dom har mycket att välja på och humana priser tycker jag. Jag skall hälsa Bertel att det var godtjänt.

      Radera
  17. Tack för en liten titt på mässan, jag var inte alls där. Den lilla dammen är helt underbar, sånt skulle jag gärna vilja skapa i vår trädgård ...

    SvaraRadera
  18. Alltid är det någon växt som man helt glömt av att man planterat som dyker upp, men sådana överraskningar är alltid lika trevligt. :)
    Mässor ja... Tror jag ska hålla mig till växtmarknader framöver. Bloggträffar kan man ju ha ändå, för det är trevligt att träffas "på riktigt" också.
    Kram Kristina (som inte heller har anammat fb)

    SvaraRadera
  19. Det är alltid lika spännande på vårkanten, när nya växter dyker upp som man hade glömt att man planterat. Så fin den lilla krokusen är. Ja mässan är inte riktigt vad man förväntar längre, men det känns ändå trevligt att få lite nya ideer och lite vårkänsla. Ha det gott/ Titti

    SvaraRadera
  20. Häftigt att få vara med och göra en monter på mässan. Det är många år sedan jag besökte den senast, alltid kul då det begav sig. Men det kostade nog mer än det smakade.
    Vanguard blommar här också. Snövit försvann efter några år, tyvärr.
    /Anette

    SvaraRadera
  21. Jag håller med om att växter och ideerblir mindre och mindre på mässan, lite tråkigt!
    Men jag tycker att man förstått vart det bär några år nu.
    Men jag hoppas att det blir slut på allt krims krams och att nåman prioriterar kunskap, ideer och växter framöver!
    Trevlig vecka, hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  22. Hälsa Bertel att han och de andra gjort ett bra jobb. Jag var där på torsdagen också och visste att flera andra (bl. a. du och Bertel) jag känner var där. Men jag såg inte ett enda känt ansikte. Visst är det märkligt när man vandrar där i timme efter timme. Håller med om att det börjar bli lite för mycket "kringutrustning". Men jag har en stående inköpslista med grejor jag brukar köpa och dom fick jag tag i. Det var i varje fall bra.

    Önskar er en Glad Påsk!
    /Anita

    SvaraRadera