fredag 13 mars 2015

Mitt första vårtecken

 Flera vårtecken Bland rosor och bladlössEtt första vårtecken är att leta fram mina favoritverktyg så att jag kan sätta spaden i jorden, luckra jorden, rensa ogräs, klippa ner perenner, skära gräskanter och skola om frösådder. Så det blev ju inte bara ett vårtecken utan flera, för nu kommer göromålen, alla på en gång. Verktyg får jag leta efter på lite olika ställen, i förrådet, källaren och arbetsplatsen och ibland i uterummet. Tyvärr är jag inte så bra på att ta hand om dom heller som man borde. Man ska ju helst göra dom rena och olja in dom på hösten men jag sliter på dom så länge det går , tills jag får göra en akututryckning.
Den lilla sekatören är en riktig favorit. Den går att ha i fickan och jag bär den nästan alltid på mig i trädgården. Ibland får jag förstås gå och leta efter den när jag förlagt den någonstans.Det händer ju att jag gör en sak, kanske klipper ner någon perenn och sen plötsligt gör jag något annat på ett helt annat ställe i trädgården. Den är ju så liten och grå så den försvinner lätt bland skräpet

Här är flera av mina favoriter, en liten spade som är lätt att hantera. Av den har vi också en större variant. Rensjärnet i mitten är gammalt och följde med huset när vi köpte det. Jag har inte hittat något liknande som är lika bekvämt att använda. Sen har jag kantskäraren som gör att det ser städat ut när jag använt den runt gräskanterna.


Och så har ju krokusarna börjat visa sig i solvärmen. Dom är ju ett riktigt vårtecken tycker jag.Sen finns det förstås många andra vårtecken som dyker upp efterhand. Ha en v fin vårhelg. Carita


21 kommentarer:

  1. Jag tycker verktygen ser väldigt välvårdade och fina ut. Redo för våren ser det ut som. Det är knappt man kan tro att vi bor i samma stad. Några krokus syns inte till här. Vi har fortfarande fullt med snö. Men jag njuter av våren ändå genom långa sköna promenader.

    Önskar er en fin helg i vårsolen!
    /Anita

    SvaraRadera
  2. Det är så mysigt när det börjar blomma på våren.Den bästa tiden.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara vårtecken....=)
    Trevlig helg!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Härligt, man är verkligen sugen på att komma igång och få jord under naglarna nu! Glad vår!

    SvaraRadera
  5. Underbara krokus. Snart får vi börja gräva.
    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  6. Det där med att leta efter sina verktyg känner jag igen, särskilt de små som man inte stoppar i fickan, tex liten planteringsspade. Hittar jag den inte kan jag leta i komposten, dit har den ofrivilligt hamnat ibland. Att börja jobba i trädgården måste nog vara det bästa vårtecknet av dem alla.
    Trevlig helg
    Luna

    SvaraRadera
  7. Underbara vårtecken.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  8. Åh, ditt inlägg träffar så rätt!
    Redskapen hämtas fram och börjar användas. Känner igen det där med att leta... det är inte alltid jag finner just då, men så plötsligt dyker den upp.
    Trevlig helg!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Att redskapen kommer fram är ju ett säkert vårtecken. Sekatören är mitt favoritredskap och den används flitigt året runt.
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  10. Carita, jag blir så glad för din kommentar :)
    Jag känner exakt lika när jag är inne hos er och kollar. Känner mig hemma lixom ;)

    Dock skulle din lilla gråa sekatör försvinna en gång i kvarten hos mig för jag hattar en hit och än dit och vet aldrig var jag har grejorna.... Ofta hittar jag dem i komposten året efter ;)

    Kram och ha en trevlig vårhelg!

    SvaraRadera
  11. Det där med att fixa redskapen borde jag göra bättre. Annars går det fort nu så det gäller att hänga på och njuta varje dag
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  12. Verktygen ser väl fina ut, lite omsorg nu och då har de säkert fått. Här åker alla små verktyg i komposten om jag inte har färgade skaft men de återkommer förstås när komposten töms!

    Ha en skön helg i vårsolen!

    SvaraRadera
  13. Nog ser verktygen välskötta ut. Har har bästa spaden visst stått ute hela vintern, undrar hur den mår ...

    SvaraRadera
  14. Jag tycker det ser riktigt välskött ut i din verktygshörna. Blir nästan avundsjuk med tanke på hur mina egna ser ut...
    Krokusarnas högtidsstund är här!!
    Trevlig helg
    Milla

    SvaraRadera
  15. Vårigt och fint hos dig! Det där med att ta hand om verktygen är jag dålig på, tyvärr... Ha en fin helg.

    kram louise

    SvaraRadera
  16. Härligt när krokusarna börjar titta upp. Vilka härliga dagar vi har haft nu! Det där rensjärnet har jag också, visst är det toppen. Perfekt vinkel på bladet. Men jag har inte sett att de säljer det någonstans, vårt är nästan utslitet och jag skulle behöva ett nytt nu efter nästan 30 års rensande.
    Trevlig helg! Titti

    SvaraRadera
  17. Känner igen mig i att man är än här och än där och inte alltid får med sig redskapen. Kommer att tänka på att jag sett redskapsbälten på bilder. Kan det vara något?!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  18. Rengöra redskap skulle jag vilja bli bättre på!
    Fina vårtecken när de börjar visa upp sig
    Trevlig vecka! Hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  19. Krokusar är en riktig färg-boost på våren. Och de är så härliga när de börjar sprida sig och rymma ut från rabatterna. Jag vill ha krokus överallt.... :)

    SvaraRadera
  20. Härligt att det finns en till som jag... En som inte får oljat och fixat vertygen. Jag springer ofta runt och letar :) Fina små krokusar.

    Ha en härlig vecka! Carina

    SvaraRadera
  21. Visst är det underbart dom här första riktiga vårdagarna, fast det är precis som du skriver. Väldigt mycket som ska göras NU! Jag tar ju aldrig bort något på hösten - av ren lathet och av omsorg om växterna - men då blir det VÄLDIGT mycket som ska göras nu. Har än så länge inte ens hunnit räfsa ur och klippa ner i alla rabatter. Har väl 10 meter kvar i "långrabatten", sen har jag hela baksidan kvar. Men i morgon ska Rolle hjälpa mig igen, han fick ledigt idag. Söndagar är hans vilodagar säger han! *fniss* Och man ska ju inte utmana ödet så han tröttnar helt nu när jag äntligen fått igång honom.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera