onsdag 12 mars 2014

Vinbärskaka med vit choklad

Jag måste lägga in receptet på den här otroligt goda kakan som jag gjorde till vårt senaste STA möte. Det blev en succé. Har ni röda vinbär i trädgården är det ett +. Det kanske inte är aktuellt just nu men leta i frysen så kanske det finns där, det gjorde jag. Nu har vi tagit bort alla röda vinbärs buskar sedan länge men jag kanske skall plantera ett uppstammat till våren. Jag vill gärna ha det igen.  Det är praktiskt med dom uppstammade bären som finns, tar lite plats och man kan ha dom mitt i en rabatt.
Vi hörs igen/Carita.

15 bitar.
3 ägg
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
3 dl vetemjöl 4 dl vinbär

3/4 dl grädde 100 g vit choklad.

(Till garnering)
1 dl färska vinbär

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker. Smält smöret och lät svalna något. Rör ner det smälta smöret och mjölet.  Häll upp smeten i en långpanna med bakplåtspapper, ca 35x25 cm. Strö över vinbären. Grädda kakan mitt i ugnen i 25 -30 minuter. Ta ut kakan och låt den svalna.
Hacka den vita chokladen och lägg i en bunke. Koka upp grädden och häll över chokladen. Rör till chokladen smält.
Ringla den vita chokladen över kakan och låt den stelna.Garnera med färska bär.

Det kanske går med andra sura bär också, jag har inte provat och det blir ju en annan smak.




1 kommentar:

  1. Tack snälla för att du la ut receptet. Det här är bland de godaste kakor jag någonsin har smakat, nu skall jag spara receptet och baka till sommaren. Svärföräldrarna har vinbärsbuskar på landet så jag skall nog passa på när vi är där till sommaren:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera