fredag 16 maj 2014

Vilken härlig, nästan sommardag

vi har haft idag , helt otroligt fint efter den envisa kylan , fast det är fortfarande kallt på nätterna.
Dom senaste dagarna har jag verkligen jobbat på och nu tycker jag att det börjar bli väldigt fint och snyggt, om jag får säga det själv. Jag har rensat ogräs, mest scilla, säckvis , planterat alla inköpta växter, flyttat och delat och kastat. Gräsmattan har blivit klippt ordentligt första gången och då ser allt prydligt ut på en gång.Nu är den vackraste tiden, det händer saker varje dag i trädgården och det går fort när det blir lite varmare. Mitt upp i allt försöker jag ta några bilder att visa men det är svårt att välja nu när det händer så mycket men här är ett litet urval
Ny bild på Anemone multiplicity, jag har visat den tidigare men då såg den inte ut så här. Nu har den blommat ett tag och då ser den ut så , faktiskt riktigt fin och lite udda. Skall den se ut så?

Narcissus thalia är också fin nu, många blommor på en stjälk.

Primula och auriklar samlade på en kulle

Primula v. Francesca

Heuchera Cherry Cole och en Muscari

Här har jag tagit bort en spirea och i stället planterat en Geum Tequila Sunrise, Agastache foeniculum aurea och Aster lateriflorus Lady in Black. Blommorna på Geum har samma färg som  spirean bredvid,  anisörten  har gula blad och astern blir väldigt mörk i blad och stammar, den blir rätt stor så småningom och blommar sent. Jag hoppas det blir snyggt ihop.

En annan rabatt på framsidan som jag gillar, innehåller många pioner och iris

Här har jag planterat ett nytt gult hakonegräs, under den rödbladiga  ormhasseln

En annan rabatt som jag ändrat på som finns under vår rödbladiga bok. Här stod innan en jättestor vaxklocka som jag tagit bort helt. Den var svår att dela men jag har lyckats kruka upp några delar som verkar ta sig. Här har jag planterat Brunnera Silver Wings, Silene Ray´s Golden Campion och Hosta Cracker Crumbs, allt går lite i gult och silver. 
Det var allt för den här gången,hoppas vi alla får en underbar vårhelg med sol och värme/Carita 

8 kommentarer:

  1. Det är så skönt nu när det äntligen blev lite värme igen. Ibland kan men behöva flytta om lite eller byta ut vissa "trötta" växter, hos er ser allt jättefint och fräscht ut!
    Ha en skön helg, det ser ju ut att bli fint väder också!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Visst är det roligt med förändringar. Här har jag gjort precis som ni, grävt bort och planterat nytt. Framför allt är det dagliljor jag tagit bort. Mitt minne är dåligt så just nu vet jag inte om jag talat om att jag uppskattade reportaget från er trädgård i Villatidningen. Grusgången ni har är verkligen fin.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Så fint du har det! Astern "Lady in black" köpte jag förra året men den hann inte blomma. Hoppas den hinner i år. Kul med lite nytt i rabatterna/ Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Så snygga rabatter ni har! Jag brukar ha lite stil på mina också, men i år är dom hemskt eftersatta. Har rensat och kantskurit en enda ordentligt - och det var en ganska liten rabatt. Den s.k."lyrrabatten" på baksidan vid ingången - om några av våra kommande gäster går in där direkt när dom kommer så måste de ju vara lite prydligt. *fniss*
    Sen råkade jag plantera lite perenner i "långrabatten" och på en meter fick jag ihop en halv lövkorg med grästorvor. "Långrabatten" är 50 meter! Vi har ju haft en massa annat att göra, men för mig som gillar att ha helt ogräsfritt i rabatterna känns det lite trist!
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  5. Så fina rabatter.Och många vackra blommor.ha en fin helg.

    SvaraRadera
  6. Vilken ordning och reda! Wow. Där ligger jag i lä kan jag meddela... :-)
    Underbart väder. Det har varit helt otroligt skönt idag. Men jag håller med dig om att nätterna fortfarande är lite kyliga.
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  7. Wow så flott, den anemonen er jo helt nydelig.
    Det er jammen tidlig med sommerdager i mai, nå har vi det supert.

    Fine bilder fra hagen deres, Maritklem.

    SvaraRadera
  8. ja här uppe har också värmen kommit äntligen:) Sååå läcker Anemone nemorosa...den måste jag hålla utkik efter
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera