söndag 22 maj 2016

Udda utseende

Nu har några udda växter kommit. Planterade dom under hösten och dom verkar ha tagit sig  bra. Det är så spännande att gå  rundan nu tom i sin egen trädgård för det dyker upp en del oväntade saker ibland. En del har jag glömt att jag planterat och någon har haft en ´viloperiod´ och inte kommit upp alls vissa år. Sen plötsligt dyker den upp igen,
 Jag tror att det här är Nattens prinsessa som behaga blomma i år igen. I år har den 4 knoppar om alla orkar slå ut. Dom är ju så otroligt vackra och doftar på natten men blommar bara ett par dagar. När den blommat klart får den nästan stå bortglömd till nästa år. Lite vatten och gödning får den nu under sommaren. Den står i vårt inglasade uterum hela tiden så på vintern har den rätt svalt och inget vatten,
 Den här cypripedium köpte jag för  något år sen och det var en ynklig liten planta som kom med posten. Den försvann snabbt så jag tänkte att den dog redan då. Året efter väntade jag mig ingenting men plötsligt dök den upp med två stänglar med blad och ingen blomma . Då fick den i alla fall vara kvar för den såg i övrigt frisk ut. Och kan man tänka sig, i år blommar den med två blommor. Namnet är Cypripedium farreri.
En tulpan dök upp häromdan som jag hade glömt att jag planterat under hösten. Väldigt udda färg och vita kanter på bladen.  Den heter Tulipa Happy generation

 Första pionen som blommar i år Paeonia caucasica. Den har vi haft ett tag och är den som nästan alltid blommar först.
 Här ser man inte mycket av vad som döljer sig men det svävar ett antal alliumknoppar ovanför alltsammans på många ställen. Jag hoppas att dom framträder bättre på bild när dom slagit ut.
Inte vacker men udda färg. En frösådd svavelpion som inte blev gul utan en konstig färg jag inte sett  tidigare på en pion. Vackraste tiden i trädgården är nu. På söndag har vi öppen trädgård så jag hoppas prakten håller i sig till dess.  Carita

3 kommentarer:

  1. Visst är det fascinerande med växter som försvinner ett tag för att sedan plötsligt dyka upp igen. Cypripedium har jag aldrig provat, men de är ju väldigt vackra så det kanske blir av någon gång.
    Hoppas ni får många besökare och fint väder på söndag. Själv åker jag på resa till Uppland med trädgårdsföreningen den dagen.
    Ha en fin ny vecka i trädgården! Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Visst är det som vackrast just nu. Det blev en hel dag i trädgården. 20 grader mulet och väldigt kvavt, men skönt att man kunde vara ute.
    Fina pioner! Här har de inte börjat blomma än. Pionträdet som jag köpte i fjol har väldigt fina blad och blomma gör den väl om typ fem år...
    Hoppas ni får många besökare och solsken:)
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  3. Du behöver verkligen inte oroa dig för prakten till söndag. Det finns ju alltid mycket spännande att titta på hos er och så välskött. Den där Cypripedium farreri ser ut som riktigt snigelgodis, men ni kanske inte har några.
    Lycka till med vädret på söndag. Jag ska ha ett trädgårdsgäng på torsdag och prata grönsaker. Hoppas det blir lika fin kväll som idag.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera