torsdag 26 maj 2016

Blommig Fredag- Grand Finale

Grand Finale- slutet på någonting , eller början på något annat.  Maj månad är snart slut och då tycker jag att Grand Finale får representera slutet på våren och början på den efterlängtade sommaren. Nu väntar några månader med grönska och blomning utan dess like, hoppas jag.
Ogräset tog i alla fall fart efter dom få droppar av regn vi har fått. Nu hoppas jag på lite mer regn i morgon så att jag slipper börja vattna .
Nu är det tid att fota så mycket som möjligt för att ha ett lager av bilder att falla tillbaka på under vintern.
I morgon fredag skall jag förmodligen måla fönster eller väggar, på lördag måste jag rensa lite ogräs och på söndag har vi trädgården öppen för besökare första gången i år.
 Det här får bli mina finalbilder från våren. Det är mossflox-kullen på vår framsida som är min favorit.
Jag bara älskar dom här floxmattorna i pastellfärger som blommar i slutet av maj och ev. en bit in på juni om jag har tur.  I år blommar fjällsippan också med massor av blommor.
Rabatten på andra sidan ingången gjorde jag om under hösten och rensade upp ordentligt. Där har jag 8 pioner  nu, alla kommer inte att blomma i år för dom är för små. Jag längtar efter att se dom alla blomma någon sommar längre fram.
Många fler Grand Finale kommer ni säkert att se på Bland rosor och bladlöss

12 kommentarer:

  1. Åh så fint med mossfloxen! Trevligt att se det lite grann från ovan. Lycka till på söndag, tror det skulle bli lite bättre väder då:-)
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Det lät mysigt med en mossflox-kulle. Vilken bra ide! Fint blommar det också. Jag har också några nya pioner som har och ska grävas ner. Dom lär inte heller blomma i år. Här pågår en växt karuell och det flyttas än hit än dit...
    Hoppas ni får många besökare på fredag:)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig Mossflox-kulle.Dom finns ju i så fina pastellfärger.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Jag känner också lite så där att det är nu det börjar. Det kom en liten skvätt vatten igår, 5 mm, så det får gärna regna mera.

    Det är väldigt snyggt med de mjukt rundade och tydliga avslutningarna mellan rabatterna och gruset.

    SvaraRadera
  5. Ja. nu är det bara att passa på att fota så man kan ha nåt att drömma tillbaka till när vintern slår till. Man får heller inte glömma att stanna upp och njuta :-) Kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Idag har ju verkligen trädgården fått sitt när det gäller regn! Som en dusch hela dagen :)
    Och värmen kommer tillbaka med start i morgon eftermiddag så ni kommer få en underbar väderdag för årets första trädgårdsvisning!

    Kram på er

    SvaraRadera
  7. Åh vad lyckliga ni är som iaf fått lite regn! Men det är som du skriver, då börjar ogräset verkligen växa till sig!!
    Mossflox är en växt jag aldrig haft - konstigt nog, för jag älskar dom. Vet inte varför det blivit så, kanske för att i Stockholm hade vi en plan tomt med kraftig lerjord och här har vi en plan jord med lätt sandjord. Men någonstans skulle man väl kanske kunnat klämma in dom.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  8. Så fint med mossfloxen! Inser att jag måste plantera min, som fortfarande står i kruka i väntan på Platsen, Spaden och Handlingskraften. Hoppas ni fick lite mer regn (helst under natten, eller hur?).
    Fortsatt trevlig helg och en härlig trädgårdssöndag!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Vårfloksputene er vakre! Og.. det ser riktig flott ut i hagen deres nå.
    Luking står stadig på programmet her, men de siste dagene har vi hatt mer enn nok med å bekjempe angrep på nesten alt av planter( føler nesten jeg har vasket hagen).
    Lykke til med årets første åpne hage :-) Vi har den første 11.juni, og ligger nok fortsatt litt på etterskudd.
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  10. Så vackert hos dig, har också en ny pionrabatt, några har knoppar, men tror inte de orkar slå ut i år. Får som du vänta ett tag till.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  11. Så fint Ni har i Er trädgård och visst är det så att våren den är slut och sommaren är i antågande denna under bara tid.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera