fredag 6 maj 2016

Blommig Fredag- Trädgården just nu.

Nu är det den vackraste tiden. Värmen har gjort att det blommar som aldrig förr i trädgården. Det gäller att ta en runda morgon och kväll för att se vad som slagit ut och nu kan man börja se vad som kommer upp  av höstens planteringar. Spännande varje gång man planterar nytt. .
Här kommer ett litet smakprov på en del av det som blommar nu. Ovan en Corydalis ´Linudden
och nedan en fylld kabbeleka.

 Magnolia stellata ´Ballerina´blommar för fullt. Den slog ut på ett par dagar.
 Sanguinaria canadensis  flore pleno, vacker men blommar kort tid.
Trillium chloropetalum
 Hundtandslilja, vitsippor och corydalis
 Några svalörter, inte så ogräsaktiga som den vanliga.
Här blommar det mer och mer av olika lökar, backsippor och annat, en salig blandning
 En rosa backsippa som har två blommor i år.

Några backsippor till med lite olika röda färger. Bilderna är tagna idag på morgonen. Ha en underbar dag/Carita
Vill ni se hur andra trädgårdar ser ut så här på våren , gå in på Bland rosor och bladlöss

12 kommentarer:

  1. Vilka underbara växter ni visar bilder på! Jag blir lite sugen, men jag SKA INTE ha fler perenner. Fast nog känns det lite fel faktiskt.....men jag hinner inte med dom jag har längre.
    Och ni har alldeles rätt, det värsta man kan göra när man har ryggskott är att sitta still...och att vrida sig...och att lyfta. Men pyssla lite i trädgården är bra!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Å så fina blommor.Den här tiden med vårblommor är underbar.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  3. Helt fantastiskt med en så stor Magnolia, hoppas så att min skall slå ut och trivas, den har knoppar, men inga blommor ännu. Den rosa backsippan är också ny hos mig, den lever men är inte stor.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Nu händer det så mycket på en dag att man knappt hinner med att ta in alla intryck. Trädgården på morgonen är historia redan till kvällen då nya blommor har slagit ut och nya spiror dyker upp. Det är verkligen en alldeles underbar tid detta!

    SvaraRadera
  5. Wow, vilken magnolia! Så vacker! OCh den där rosa backsippan är jättesöt. En sån vill jag också ha. :-)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  6. Det känns som er trädgård kommit mycket längre än min trots att vi bor i samma stad. Fast jag vet ju att min är sen. Jag måste ut och titta efter min Sanguinaria canadensis som jag köpte av er på Torekällberget för flera år sedan. Såg den inte vid min fotorunda men den kanske gömmer sig under fjolårsskräpet, hoppas det för den vill jag inte vara utan.

    Önskar dig en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  7. Så många fina och ovanliga växter ni har! Magnolia trädet WOW!! Min lilla krake som var ca 2 dm knäcktes när sälgen togs ner...jag hoppas den klarar sig.
    Ha det fint i vår vädret!

    SvaraRadera
  8. Ja, nu exploderar det när det blev sommar på en gång. Er Magnolia är fantastisk!

    Ha det så bra i värmen!

    SvaraRadera
  9. Faktisk både morgen og kveld!
    Såå mye fint hos deg :)

    SvaraRadera
  10. Så fint det blommar hos dig. Den rosa backsippan är ljuvlig. Underligt hur man gläds extra åt de där som är lite mindre. ♥
    Ha en fin fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
  11. 'Linudden' ser ju alldeles bedårande ut med så mycket blomning. Gillar verkligen nunneörterna. Mycket fint att titta på som vanligt när man tittar in hos er!
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Vilken fantastisk bild på stjärnmagnolia du har i headern, själv är min stjänmagnolia ett sorgligt kapitel, den tycks snarare bli mindre för varje år än större. Trevlig trädgårdshelg! /Charlotte

    SvaraRadera