måndag 6 april 2015

Äntligen, en fin dag

och den första dagen på länge som man kunnat vara ute och njuta av lite sol och lite varmare väder.
Nu börjar det riktiga vårarbetet på allvar. Jag har ju tidigare gjort grovjobbet med städning men nu får jag börja lite mer med att fixa, dela, plantera om och planera i rabatterna.
Stommen finns ju men det är mycket jag vill ändra på . Vi har några stora breda rabatter där mycket har vuxit i många år och som måste delas, så det är i en av dom jag börjar. Jag har delat på ett stort spirstånds som blir ca 1,5 m högt. En stor del hamnade i en sopsäck men några delar har jag krukat upp.
Jag har grävt upp en Helenium helt och flyttat en liten del till ett annat ställe. Av det blev det också några nya krukor och lite till sopstationen. Det går tyvärr inte att ta rätt på allt. Sen  har jag lagt ut lite ny gödslad jord blandad med sand som jag skall fortsätta med, för det blev inte klart.
Jag rensade bort en hel del frösådder från klockjulrosen som sprider sig rätt bra, men krukat upp några plantor också. Dom flesta plantorna jag får fram kommer att gå till växtmarknaden i maj.
När jag la av för idag gick jag en runda och jag blev helt förvånad över hur mycket som ändrat sig bara under dagen. På morgonen såg det ju ut som dagen innan tyckte jag.
Här kommer några dagsfärska bilder.
Jag har kollat varje dag på grushögen för att se om  Iris reticulata kommit upp  och plötsligt idag fanns dom där.
På den här upphöjda bädden kommer det lite av vaje nu och man kan se lite olika krokusar och julrosen.
Den första vitsippan hos oss med en jättestor blomma.
Den här vårljungen har vi fått av en bekant, har tyvärr inget namn
Julrosen frösår sig villigt och en del blir riktigt fina
 Första backsippan, namnskylten får jag leta efter senare.
Helleborus foetidus, så här vill jag att den ska se ut i blomningen. Dom flesta blommorna är nästan bara gröna  men idag såg jag den här bland alla andra. Jag hoppas att jag får flera såna.  
 Nu är den ungerska blåsippan som finast
 En annan frösådd julros som jag är riktigt förtjust i.

   Och så plötsligt så dyker en hel del Corydalis upp. Den övre heter C.solida Fire Bird och den undre är en frösådd som är riktigt fin.
I morgon ska det bli ännu lite varmare så nu kommer det att explodera i rabatterna. Ha det så bra i trädgårdsvärlden. Carita

8 kommentarer:

  1. Jag kan nästan inte fatta att vi bor ett par kilometer från varandra och ändå ser jag att allt kommit väldigt mycket längre hos dig. Här har vi knappt något som blommar ännu, några krokus och några julrosor bara. Troligen för att vi har så skuggig tomt, så tjälen stannar kvar väldigt länge. Nu hoppas jag på varmare väder så att allt tar fart på allvar. Ha det gott/ Titti

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint som redan visar upp sig hos er! I går hade vi kyligt fortfarande men nu på morgonen känns det helt annorlunda, våren kommer på riktigt nu!

    Vi har hållit på och städat och fyllt på i planteringarna under en månad nu men än är jag inte igenom hela trädgården. Så mycket som måste delas också och det kan vara riktigt jobbigt. I går delade jag en enorm daglilja, huga vilka rötter. Det är kniven som gäller..

    Ha det skönt i vårsolen idag!

    SvaraRadera
  3. Det är så roligt att bli överraskad så här på våren - likadant varje år. Igår ingenting - idag utslagna blommor. Jag har börjat lite smått att klippa bort visset från fjolåret.

    SvaraRadera
  4. Vackert! Våren är långt gången i din trädgård.

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt ute nu? Jag hinner inte alls med allt jag skulle vilja, men någon timme blir det varje dag och det är ju mer än inget:-) Jag är fortfarande inte klar med rensningen av rabatterna, men det hoppas jag bli under denna veckan . Väderprognosen ser ju bra ut så det borde gå. Din Helleborus foetidus var riktigt snygg!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  6. Lika fantastiskt förunderligt varje år, att de kommer så långt på en enda varm dag! :)

    SvaraRadera
  7. Så fina trädgårdsbilder, än dröjer det här innan jag har det som du i trädgården men den dagen kommer även hit till oss.Nu går allt riktigt fort när det väl börjar då brukar det bli väldigt mycket att göra helst plötsligt men det kära vårbruket är alltid lika välkommet.Ha det som allra bäst/Margareta

    SvaraRadera
  8. Oj så mycket som blommar hos er. Och så fint det börjar se ut överallt. Här blommar nu snödropparna och igår såg jag faktiskt att snökrokusen blommade också. Små, små knoppar såg jag också i den ungerska blåsippan. Men ännu så kan jag inte börja vårstäda. Det är fortfarande alldeles för blött. Men jag har mycket annat att göra så det går ingen nöd på mig :)

    Ha en fin dag!
    /Anita

    SvaraRadera