onsdag 16 maj 2012

Oj, oj vi glömde nästan .........

bort att det var medlemskväll på Löta  Trädgård i går kväll. Som tur var kom vi på det på eftermiddagen så att vi hann dit . Löta trädgård ligger utanför Eskilstuna och Trädgårdsamatörerna brukar ha medlemskväll  där då vi kan handla till lite bättre pris och så får vi gå i lugn och ro och botanisera bland växterna. Jag tycker dom har bra sortiment och i år har dom tagit in många nyheter. Jag hade lite svårt att se hur många vi var men åtminstone ca 30 tror jag.  Göte berättade lite om en del nyheter han tyckte var inressanta .  Det var snålblåst och kallt men det märker man inte så mycket av när man har blicken på alla  fina växter man vill ha. Vi kunde också värma oss med en kopp gott kaffe.
Det går ju inte att komma hem tomhänt en sån här kväll så det blev 8 nya växter den här gången också,

Jag köpte en jättefin Decantra spectabilis 'Valentine' som har mörkare blad och en vacker  'tegelröd' färg . Den hoppas jag mycket på. Det blev också ett träd , Salix caprea 'Curly Locks' som jag tyckte såg kul ut. Dessutom blev det några nya mossflox, murklockor och stäppsalvior  och en liten Physocarpus 'Little Devil' som jag säkert kan klämma in någonstans. . Jag har faktiskt planterat alla utom 'Little Devil' och mossfloxen som jag måste förbereda lite plats för.
Om det inte regnar i morgon blir det fortsatt  arbete i trädgården . Vi har öppen trädgård i helgen , lördag och söndag och då får jag se till att den inte ser alltför ovårdad ut.
Vi för se om det kommer några besökare.
Det blir väl långhelg för många så ha en bra helg i trädgårdens tecken, om ni inte har annat för er.
Carita  

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga växtinköp ni har gjort.

    Spännande med öppen trädgårdshelg. Håller tummarna för att vädret ska vara med er.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Den Salix caprea 'Curly Locks' såg skitläcker ut!!Jag får besök av era nästan grannar jag i helgen, hon som var med då jag hälsade på er, hon med hunden.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Härligt att få träffas i föreningen för att handla lite! Den där Salixen ser för härlig ut, den vill jag också ha!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera