onsdag 13 maj 2015

Lökväxter

Nu börjar jag se resultatet av alla lökar jag planterat  och som jag egentligen inte skulle ha så mycket av. Det blir ju så skräpigt när dom blommat över och man måste ha kvar blasten till den vissnar av sig själv. Jag har försökt plantera dom mellan perenner som sen växer upp och skall gömma allt men det går inte i alla lägen. Det är i alla fall väldigt vackert just nu med alla narcisser, påskliljor, pärlhyacinter och nu också alla tulpaner som kommit. Dom har inte varit så fina som dom är i år. Många tulpaner ser ut att ha haft ett viloår förra året  för då var dom rätt ynkliga men i år verkar alla komma igen. Dom gillade säkert den torra sommaren vi hade och den milda vintern.  Jag köpte en hel hink med tulpaner på lök för ett par år sedan som jag sen planterad ut och alla dom har också visat sig i år. Så nu är det bara att njuta av färgprakten.




Den här Narcissen köpte vi i Estland  när vi reste med Svensk Trädgård på växtmarknad för några år sedan. Det är första gången den blommar och jag tror det är en riktigt gammal sort, inget namn hade dom tyvärr.




Vi har flera olika liljetulpaner också men dom är lite senare  och sen kommer allium som också är på väg så det blir lite med lökväxtbilder så småningom. / Carita

5 kommentarer:

  1. En bra sak med lökväxterna är att de är fina också när det regnar :) Den lila med vita kanter var snygg! Vi hade liknande men de var sådana som "tog slut" efter bara en säsong :(

    SvaraRadera
  2. Så många fina lökväxter! Blasten är ju ett problem förstås det gäller som du säger att plantera dem bland sånt som kan dölja blasten sen. Här har narcisserna mer eller mindre slutat blomma nu men som tur är så har några gamla tulpaner dykt upp. Jag har slutat plantera tulpaner, men några jag satte för några år sedan dyker trofast upp varje år ändå:-)
    Trevlig långhelg!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Så trevligt med Tulpaner som kommer på våren den sista föll mig i smaken.Jag väntar på några som är polkagrisrandiga som jag planterade i höstas.Ha en bra helg/Margareta

    SvaraRadera
  4. Så mycket fint, men visst är det en konst att dölja bladen på allt överblommat. En del får man kanske stå ut med.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  5. Så fina tulpaner, de har äntligen börjat blomma hos mig med.
    Ha en skön söndag!
    Marika

    SvaraRadera