lördag 5 juli 2014

Sommarmorgon

I morse när vi tog vårt fika och kick ut i trädgården doftade det sommar, lite varmt, lite torrt och sen doften av alla blommor och honungsrosen. Det var stilla och tyst, vi hörde någon bil på infarten till stan och ett flyg som kanske var på väg söderut fån Arlanda, vad man nu skall göra där den här tiden på året. Om man ställer sig under honungsrosen  hör man ett väldig surrande och det ljudet kan man ju stå ut med Tänk att det blev en riktig sommardag till slut, nu skall jag ta vara på den hela dagen. Jag gick och hämtade min lilla,lilla kamera och tog några bilder.
Honungsdoft och humlesurr

Hypericum olympicum, humlorna är alldeles galna i den på morgonen.

Fröställningar kan vara så vackra, det här är Scorzonera suberosa

Geum triflorum
Snygg färgkombination, Geranium Summer Skies och Paeonia Inspector Lavergne


Blålila och gulorange passar också bra ihop, Acer Orange Dream och Iris spuria (tror jag)

Smultronen mognar

Philadelphus purpurea maculata ´Belle etoile´, stora blommor och väldigt vacker

Kullen på framsidan börjar få röda inslag.
Medan jag kollade hur bilderna blev hade jag gjort en blåbärskaka med blåbär som jag hittade i botten på frysboxen när jag frostade av den häromdan. Det blir ett riktigt sommarfika vid lunchtid så småningom. Hoppas vi får några sån här dagar nu. /Carita

4 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk Honungsros! Kan tänka mig att det doftar helt ljuvligt! Här njuter jag vi av Schersminernas blomning just nu - det är en härlig tid!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. vackra bilder som vanligt! känner nästan doften ända hit.../Susanne

    SvaraRadera
  3. Nydelige blomster og bilder, hagen din er en oase og du har så mange fine sammen-plantninger i dine bed.
    God ny sommeruke fra Marit.

    SvaraRadera
  4. Och sommaren håller i sig. Inatt hade vi snudd på tropisk natt. Humlesurret är jag väl bekant med, det är likadant under vår honungsros. Jag måste säga att bilderna blir väldigt bra med din nya kamera. Den kan du vara nöjd med. Vi har också smultron på gång och två jordgubbsplantor som jag aldrig brukar få med något av för trastarna brukar äta upp bären. Men i år har jag för första gången täckt dom med bärnät och nu ser jag att det finns en del röda och fina. Ska bli roligt att testa dom ... med lite glass kanske. Det lät gott med blåbärskaka. Tänk vad man kan hitta på botten i frysboxen :)

    Ha det så bra i sommaren!
    /Anita

    SvaraRadera