lördag 12 juli 2014

Nu är det verkligen torka

både i trädgården och i skrivandet. Det händer inte så mycket i trädgården för närvarande tycker jag. Det är väldigt torrt och växterna börjar se lite ledsna ut. Vi har faktiskt vattnat nästan alla rabatter för några dagar sen  och sen punktvattnar vi det som ser för bedrövligt ut. Nu väntar jag att det skall regna kanske i morgon eller måndag, om det inte kommer något får vi vattna alla rabatter en gång till.
Jag tar ju ändå min sedvanliga runda i trädgården, som jag gör varje dag, och putsar bort allt överblommat och visset och brunt. Nu kommer jag så småningom börja samla in fröer också, det ser ut att bli bra frösättning på många växter. Jag skall försöka få iväg en del till fröinsamlingen  för föreningen så småningom.
Det är en hel del som blommar nu också så jag har tagit lite bilder på mina rundor för att se vad som händer och förändras.Det finns ju en del favoriter just nu i trädgården som jag vill visa.
Här är en av favoritormbunkarna som nu har vuxit till sig bra och man ser hur den skall bli när den blir större, Athyrium filix-femina Victoriae + ett gräs Haconecloa macra Allgold

En del av vår kaktusblomning

Just nu är klätterrosen Valdemar som vackrast och i full blom.

Iris latifolia Isabella enl fröpåsen som jag köpte från STA, jag hoppas det är riktigt, i alla fall är den väldigt fin

Campanula punctata Pink Octopus, en kul blåklocka, jag skulle vilja ha en vit och en blå också

En del av trädgården i morgonsol.

En icke härdig iris som heter Iris dietes, måste förvaras inomhus på vintern

En jättefin rosa Deutzia som vi fått som stickling men utan namn. Jag har sett att det finns några rosa som liknar den här men är osäker på vilken det är.

Sommarblommor 
Sommaren fortsätter och fortsättning följer så småningom /Carita

6 kommentarer:

  1. Åh vilka tjusiga Deutzia och Iris! Gillar "vanliga" växter i ovanlig stil eller färg!!
    Här har vi väntat på regnet som skulle komma igår kväll och idag, men.....igår kom inget och inatt har det bara kommit 2,5 mm. En droppe i havet.....så det blir till att vattna idag igen om det inte kommer mer!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint ni har som blommar trots torkan. Jag hör hur det skvalar i stuprören nu utanför och gläds åt att trädgården får sig en ordentlig törstsläckare och tunnorna fylls på.
    Campanula punctata Pink Octopus ser så läcker ut. Tänk vad naturen skapar (eller har nån mänsklig hand fingrar med i spelet?). Slutar aldrig att förundras i alla fall. Visste inte att ni har kaktusar också, ursöta!
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  3. Ja det har vært tørt i sommer med Valdemar er jo praktfull og liljene dine er nydelige.
    Så fint det var med blomster i tinnbøttene,, lekkert,,

    Fine bilder, god søndag og klem fra Marit.

    SvaraRadera
  4. Lika torrt här men ingen "Wow"-demar. Det syns ingen torka på bilderna så det blir väl en rejäl vattenräkning :/

    SvaraRadera
  5. Han är verkligen snygg Valdemar! Deutzian är också härlig, jag såg den på en plantskola förra veckan och blev så sugen på den. Jag hoppas vi får lite regn snart för hu så torrt det är nu/ Titti

    SvaraRadera
  6. Nu har vi fått tillräckligt med regn för ett ta. Först kom det ju 2,5 mm, sen 2 mm och så kom det hela 12 mm söndgas. Och idag sken solen och det var 22 grader varmt, helt perfekt!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera