onsdag 7 augusti 2013

Hos oss är det fortsatt torrt

och växterna trånar efter vatten. Väderleksrapporterna pratar och varnar om regn, stora mängder men hos oss har vi inte sett av vare sig åska eller regn, ännu. När det väl kommer någon gång så befarar jag det värsta. Under tiden ägnar jag mig åt att försöka hålla undan det som vissnar och blommat över. Vi har en dag 'öppen trädgård' kvar den här säsongen,  på söndag den  11.e  augusti, så jag hoppas det finns något kvar att titta på då också.
Jag fick plötsligt för mig att jag ville  ha lite ätbart i trädgården, något nyttigt och det blev två svarta vinbärsbuskar  på stam. Det är praktiskt för då kan jag behålla rabatterna  kvar under . Jag passade på att göra om lite i den rabatten samtidigt och minska lite på irisar och vårkrage som vuxit sig för stora. 
Jag har också påbörjat lite nya projekt på två platser i trädgården som har varit riktiga sorgebarn och som jag aldrig fått till som jag velat.
Ena rabatten är en gammal blötbädd där torvblocken gjort sitt och måste bytas ut och den andra rabatten är en som har mycket sol och som jag aldrig fått till fast jag ändrat i den många gånger.
Den senare skall jag rensa från all växtlighet, utom en clematis som får vara kvar.Den skall göras om helt och jag har faktiskt gjort en skiss den här gången hur jag vill att det skall bli.Jag skall försöka redovisa under tiden vad som sker där, ända tills det blir färdigt. Det blir spännade att se om jag får till det den här gången. Jag säger inte mer om det utan ni får se vad som händer. Fortsättning följer......
Ha det bra/Carita
Den här rabatten skall tömmas helt på växter och göras om. Clematisen i bakgrunden får vara kvar.
En del av blötbädden som jag börjat på, innan rensningen.
 Här har jag börjat ta bort växter och bara det gjorde det snyggare.
Ny kant på en del av blötbäddsrabatten

 Här är en del av våra gjutningar , lite puts återstår men dom flesta blev bra tycker jag.
Trädliljan Scherazade har 26 knoppar och är ca 1,70 cm hög, väldig imponerande just nu.

3 kommentarer:

  1. Det er godt for hagen med en god regnskur, når det blir så tørt hjelper det lite å gå med vannkanne.
    Men hagen din er fin, kantstenene rundt bedet ble veldig bra.
    Du og du for en lilje, fantastisk flott.

    God kveld fra Marit.

    SvaraRadera
  2. Så fina era betongalster blev. Och den liljan var ju helt enastående! Ja, nu hoppas vi på lite regn i eftermiddag, bara det inte kommer så våldsamt att det slår ner växterna. Allt börjar se lite väl hängigt ut nu./ Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Tänk så snyggt det blir när man rensar bort lite perenner! Vi får väl följa arbetet framöver hoppas jag.

    Att vänta på regnet börjar alltmer likna en väntan på Godot - han som aldrig kom. Här är lika torrt och visset och våra projekt har helt avstannat eftersom vi inte har vatten att blötlägga torven i. Jag har räknat ihop de ynka mm vi fått sedan den 9 juni och det handlar om 24 mm. Det borde trädgården få varje vecka.

    Ha det gott!

    SvaraRadera