onsdag 10 juli 2013

Sällan har väl regnet varit mera efterlängtat.

Vi har försökt punktbevattna dom värst utsatta växterna men det är ju inte samma sak som när det regnar så nu hoppas jag att allt damm sköljs bort och växterna slipper se bedrövliga ut av torkan vi haft. Vi försöker undvika att vattna, det är bättre att låta växternas rötter leta sig ner till fukten men det finns ju gränser för vad dom klarar av.
 Den här veckan har vi inte flera besök så vi har börjat gallra ur och beskära buskar o träd. Och det blir mängder av grenar och kvistar, ändå syns det knappt att vi tagit bort något. Vi är kanske lite för försiktiga med sekatören och sågen. Några gamla ungerska syrener har vi gallrat ur rejält, jasminerna har vi börjar ta lite av, jag har stammat upp vår katsura, en pelarrönn  kopparlönnen ( acer griceum) och  skenkamelian (Stewartia pseudokamelia) för att bl a få fram dom fina stammarna på lönnen o skenkamelian. Dom har varit uppstammade tidigare också men jag har tagit lite till.  Det kommer vi att fortsätta med ett bra tag till så det blir många lass till vår återvinningsstation. Ni får ha en skön dag i regn eller solsken/Carita

 Philadelphus purpurea maculata 'Belle etoile' , sägs ha en doft av lakrits men det har jag inte känt av ännu. Den är kanske för liten, har endast 3-4 blommor än så länge.
Epipactis heleborone gigantea, har väldigt fina säregna blommor om man tittar närmare på dom.
Fröställning av Nectaroscordum siculum, ser ut som tornen på ett sagoslott. Den är lite gänglig och frösår sig så plötsligt finns det massor av den. Jag har grävt bort en hel del för  de blev alltför många.
Trollius chinensis Golden Queen, fin men lite svår färg att passa ihop med andra färger.
Primula vialii

Lychnis arkwrightii

Naturen själv är ofta den bästa att få fram nya växter. En självsådd jättefin Clematis integrifolia med stålblå blommor, kronbladen är en aning skruvade.
En okänd Astrantia major som vi fått från Skåne , blomman är rosa men det är undersidan som är fantastisk i mönster o färg.
En frösådd korsning av Clematis fusca och Ianthina, den har rätt stora bruna lite ulliga blommor.

Clematis potaninii, växer ungefär som Summersnow  men har större blommor.

2 kommentarer:

  1. Ja, detta regnet var verkligen välkommet!
    Va många fina bilder du visar idag, det är ännu roligare att läsa era inlägg och titta på bilderna nu när jag vet hur det ser ut hos er:-)

    Kom att tänka på en sak. Ni som har så många underbara Rönnar, har ni någon Dvärgrönn, Sorbus reducta? Om inte kan ni få av mig om ni vill. Jag sådde i vintras och har några över. Än så länge är de bara ca 5 cm och står i krukor, men de kan nog planteras ut senare i år (fröna har jag fått av Helen i Piteå som har bloggen "Tankar om och från min trädgård")

    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det var snällt men vi har faktiskt en i ett av trågen, ungefär 5-7 cm. Vi hade en tidigare som var ca 20 cm men den var placerad helt fel så den dog tyvärr så nu provar vi igen. Ha en skön regnig kväll och njut av blötan, i morgon blir det sol igen tror jag/Carita

      Radera