måndag 4 februari 2013

I väntan på våren........

har jag äntligen bestämt att jag skall gjuta lite i betong.  Det medför ju en del förberedelser och tankeverksamhet för att komma på och  bestämma  vad man vill göra. Vi hade en halv säck cementbruk A kvar sedan förra säsongen och jag ville använda den medan det gick. Till att börja med valde jag att gjuta i pepparkaksburkar och fick för mig att göra ett hjärta i mitten. Det skar/sågade jag ut av frigolit och fäste hjärtat i burken så att det inte skulle flyta upp. Jag skruvade också fast en kork för hål, jag vill kunna hänga gjutningen på vägg eller staket. Jag göt också in en bit hönsnät för att kunna fästa dom taklökar jag har tänkt plantera i gjutningarna.
När cementen brunnit skar jag bara bort frigoliten och bände loss den från kanterna.Resterande cementblandning använde jag att gjuta två skålar och den sista lilla blandningen fick hamna i en plasthandske.


Nu har jag fått hem en ny säck cement så det är bara att fundera vidare på nya objekt. Fortsättning följer...........Carita

7 kommentarer:

  1. Vilket härligt vinterpyssel! Blir riktigt sugen på att börja gjuta i formarna jag köpte förra sommaren!/Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Va fina sker du har gjort! Och tänk va läckert det blir med taklök där i hjärtat!
    Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  3. Perfekt måndagsjobb Carita! Väldigt fina saker har du gjort. Det ska bli kul att se taklök i de där hjärtana. Jag tror att det kommer att bli toppensnyggt!
    Kram,
    pia

    SvaraRadera
  4. Så snyggt det blev. Slätt och fint och inga hål.Kommer nog bli fint med Taklök i hjärtana.Kram.

    SvaraRadera
  5. Wow så fint, dette var ett spennende prosjekt.
    Ha en fin kveld fra Marit.

    SvaraRadera
  6. Gud vad smart....åhhh kan redan nu se hur snyggt det blir med
    taklökar, min favorit....
    Kul att hitta hit...

    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Det virker som en svært spennende teknikk!

    Ønsker dere en fortsatt fin helg (:

    SvaraRadera