lördag 31 mars 2018

Glad Påsk

Första april, vädret är fortfarande  som ett  aprilskämt. Kalla nätter och soliga dagar men inte så höga temperaturer på dagen ännu.
Men våren är på väg, den första ringduvan kom till oss den 21 mars och nu har koltrasten börjat bygga bo ovanför dörren till förrådet, som vanligt. Efter ett tag brukar det bli nerrivet av skator eller vår fastboende ekorre. Man koltrasten brukar inte ge sig. Den har för vana att bygga på flera olika ställen och till slut kan den lyckas få till ett hållbart bo med ungar.
Den har inte riktigt koll på årstiderna och någon sång har jag inte hört ännu. Men bygga ska den trots att det ligger en massa is och snö kvar på flera ställen på tomten.
 Nu är det vår och bänken åker ut, målad och klar. Jag var tvungen att testa, den får stå under tak ett tag till.
 Lite restprodukter från trädgårdsmässan pryder sin plats i uterummet tills vidare.
 Ljusblå pärlhyacinter och vita förgätmigej, snyggt ihop.
 Vintergäcken ger sig inte trots kyla och tjäle, ni vill den bara upp och blomma.
 Och snödropparna poppar upp överallt, låga och frusna men blomma ska dom bara oavsett väder. Såå fint.
Det här är väl en våriris, vad den heter vet jag inte. Jag hade en massa små våririslökar som jag bara slängde ner i en lökkorg och planterade ut i höstas, med ett plasttak över för att hålla allt för mycket fukt borta. Nu plötsligt när jag lyfte på lockat så fanns den här där under. Få se om det kommer flera.
Nu önskar jag alla en Glad Påsk och en fin påskhelg trots allt. Carita

6 kommentarer:

  1. wow, söt iris! Det är en blomma som jag blir lite extra glad av, kansek för den mest är tillfällig i min trädgård och kanske för dess roliga form.
    Trevligt med koltrastar och att de kämpar på. Här övernattar två i häggmispeln varje natt. De är morgontrötta och sover fortfarande när jag stiger upp. Har inte sett dem bygga nåt ännu.
    Soffan blev jättefin. Trevlig färg.
    Fortsatt Glad Påsk från ett väldigt vintrigt Småland.

    SvaraRadera
  2. Hej Carita!
    Bänken blev riktigt fin. Härligt med vårblommor, har också än så länge bara fått njuta av dem inomhus.
    Ha en fortsatt fin Påskhelg!
    Marika

    SvaraRadera
  3. Hej Carita!

    Den blev ju jättefin bänken som du målat, färgen borde göra sig riktigt bra i trädgården.

    Jag hörde koltrastens vårsång för en vecka sedan så nog tror den på vår, bofinken anlände i tisdags och ormvråken "piiuar" över mig varje dag.

    En Glad Påsk till er!

    SvaraRadera
  4. Bänken blev jättefin i sin nya färg. Tänk vilken skillnad det gör. Jag har suttit nerbäddad i solstolen och lyssnat på fåglar som sjunger och insekter som surrar som galna :)

    Ha en fortsatt härlig påsk! Carina

    SvaraRadera
  5. Vad underbart med vårblommor och trädgårdsbänken blev så fin så den kommer att göra sig bra bland gröna blad och vackra blommor.Koltrasten längtar jag efter få höra i går såg jag några vårfåglar som kommit trots att vi har så mycket snö ännu.Det är trots allt en underbar tid vi har med allt som snart ska komma upp i rabatterna.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  6. Bänken blev verkligen snygg! Den kommer att pryda sin plats i er fina trädgård. Och snart hoppas vi på att våren kommer. På onsdag har det lovats plusgrader dygnet runt och i helgen ska det bli riktigt varmt, i varje fall med tanke på den kyla vi haft hittills. Irisen är väldigt fin. Jag är sugen på att testa en ljusblå som heter 'Katherine Hodgkin' på en skyddad plats.

    Ha en fortsatt fin påskhelg!
    /Anita

    PS! Om du vill så får du gärna länka ditt inlägg till den nya samlingsplatsen för oss trädgårdsbloggare som heter TrädgårdsFägring. Länk finns på min blogg :)

    SvaraRadera