tisdag 20 mars 2018

Vädrets makter

Vädrets makter försöker verkligen med utmattningsmetoden i år, i alla fall tappar jag nästan inspirationen när det inte går att börja med några uteaktiviteter.
Fast senaste dagarna har jag varit i trädgården och struntat i snön o kylan, eller kanske just därför.
Jag tänkte att den här våren ska jag täcka lite mer för att kanske slippa dom värsta vårskadorna med frystorka eller vad det nu blir. Det går ju inte att spå vad det blir för väder framöver.
Jag har täckt råddisar, några barrväxter och ett blåregn. Förra året började så bra  för blåregnet,med bladutspring på våren . Men sen kom kylan och tog alltihop så den fick börja om från början.
Nu har den nya rankor och jag ser att bladknopparna  lever så nu har jag täckt den så att den inte ska börja slå ut för tidigt. Jag har frösått den för ett par år sen och vill så gärna att den ska ta sig och överleva.
Övriga frösådder som jag gjorde i februari har jag ställt i växthuset för nu börjar det bli varmt där på dagarna. Faktiskt så varmt så att vädringsluckorna öppnar sig på södra sidan.
B håller till på trädgårdsmässan i Älvsjö och ska bygga upp STA:s monter tillsammans med några andra förstås.En del hade ju planerat att kunna sälja lite av sina egna frösådder men det verkar inte gå så bra att få fram några på grund av vädret.
Det blir spännande att se vad trädgårdsmässan kommer att erbjuda i år.
Nu när inte går att göra något ute har jag målat en trädgårdsbänk som stått ute i ur och skur och som blivit så ful och tråkig. I stället för att slänga så målar jag den, då håller den kanske ett par år till.
Bänken stod ute men den fick först komma in i källaren för att grundmålas.Jag vet inte vad det blev för konstig vinkel  men här ser den sned ut.
 Sen fick den en olivgrön färg men det var lite tråkigt så då åkte den upp i 'biblioteket' för att det skulle bli lite varmare att måla några slingor på den.,
Så nu håller jag på med att måla lite gröna blommor och rankor på den, kanske kommer jag att lägga till lite vitt också  . Jag vill att den skall smälta in i den gröna omgivningen där den ska stå så småningom.

 Magnolian  är översållad med knoppar som gömmer sig inom sina pälsklädda höljen, jag hoppas dom stannar där ett tag till och inte börjar visa sig för tidigt när solen börjar värma.
Så här ser det ut just nu, strålande sol, klarblå himmel, ett snötäcke och isande vind, fast det är plusgrader för tillfället. så jag hoppas det smälter av lite. /Carita

6 kommentarer:

  1. Vi gick förbi hos er för några dagar sedan och då såg jag att du täckt en del med säckväv. Idag har det verkligen varit iskallt.
    Så snygg bänken blir! Och så duktig du är som kan måla mönster. Det kommer ju att bli jättefint. Min magnolia har också knoppar som är klädda i päls. Jag håller tummarna för att den behåller pälsen på. Förra året så gick det inte så bra med köldknäppen som kom i maj. Blommorna slog ut men blombladen var bruna i kanterna.

    Det ska i varje fall bli skönt att få åka på mässan. Det känns som den behövs som energikick extra mycket i år.

    Ha det bra!
    /Anita

    SvaraRadera
  2. I år är vintern lite grann knepig och vill inte släppa sitt grepp men nu har vi här i norr börjat ha plusgrader vilket är ett gott tecken på att den kanske måste tänka på refrängen.Så fin den blir trädgårdssoffan den kommer säkert bli snygg i Er trädgård bland gröna blad och vackra blommor.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  3. Hej Carita!
    Det är inte så mycket man kan göra ute, vi har snö kvar. Tittade in i växthuset igår, det är riktigt varmt, mitt är fullt med möbler och redskap.
    Sådderna får stå inne i huset. Bänken blir riktigt fin. Vi köpte några sidostycken till en gammal trädgårdsbänk, som vi skulle fixa till. Har inte blivit av ännu. Kanske ett projekt för i år. Trädgårdsmässan blir det i år igen.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. Förstår din frustration. Jag gav helt upp ett tag men har hittat ut ur idet igen. Vädringsluckorna är ju ett säkert tecken. De har öppnat sig under de senaste dagarna här också.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Otroligt snygg bänk - där har du verkligen varit duktig och dessutom fått en alldeles egen stil på den. Tjusigt!
    Här är det hela +3 grader idag och snön håller så sakta på att smälta undan. Vilket är mycket bra. För det är inte kul när all snö smälter på en gång.
    Men som er så oroar man sig lite för en del växter. Fast jag tror att dom kommer att ha klarat sig betydligt bättre än förra året här. Då frös ju massor bort på grund av den torra, soliga och svinkalla våren. I år blir de tnog en normal vår - hoppas jag i alla fall! *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  6. Ja fy, denna våren (eller vad man nu ska kalla det) har verkligen inte varit rolig så här långt.
    Glad Påsk till er!

    SvaraRadera