torsdag 1 mars 2018

1:a mars- vårmånad

Härligt med vår, äntligen, men ca 20 cm snö, kyla och snöstorm kallar jag inte vår. Någon måste ha missuppfattat  det här med årstider.  Jag hade hoppats att vi skulle klara oss från snökanonen men icke, igår vällde den in med full kraft och det verkar fortsätta  idag också.
Hur ska det här sluta, jag som trodde att jag snart skulle kunna börja med vårbruket. Nu undrar jag hur länge det här vita fluffet ska ligga kvar. Det är ju en väldigt luftig snö så blir det bara lite värme och sol så hoppas jag att det går fort.
Jag har kollat bakåt på bilder från mars och det har ju verkligen varierat.
2 mars 2015

3 mars 2016, knoppar på backsippa

Dom här två bilderna är också från början av mars 2017


Och i går blev det så här 28 febr- 2018

Då det väl bara att   gå i ide ett tag till. /Carita

6 kommentarer:

  1. Ja det är inte klokt vilken vinter vi fick. Igår var det ju totalkaos och vårt sjukhus gick ju till och med upp i stabsläge efter alla krockar som inträffade. Jag är ju tvungen att gå ut på minst en timmes långpromenad varje dag och i tisdags trodde jag att jag skulle förfrysa ansiktet, det var isande kalla vindar. Enorm skillnad mellan dina bilder. Tänk att vi hade vårkänning alla tre åren innan i år. Man minns inte om man inte går in i arkivet och tittar igenom sina bilder. Enda fördelen med oss i Södertälje är väl att snön kan öka på grundvattnet. Dom har ju hotat med bevattningsförbud i år igen om det inte blir en regnig vår. Men trots det, nu vill vi nog ha vår tycker jag!

    Ha det så bra som det går i snön!
    /Anita

    SvaraRadera
  2. Ska man skratta eller gråta åt allt vitt, men naturen får man ju anpassa sig efter. Sen blir det förmodligen jäktigt när vintern släpper sitt tag.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Ja, inte skall det väl vara vår riktigt ännu men trist med all snö som drabbat ostkusten, vi har inte fått någon snö men snökanonerna når väl inte ända hit gissar jag. Du får tänka hur gott snön gör för grundvattnet i stället, det ligger fortfarande långt under det normala.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Ja visst känns det lite tröstlöst att inte kunna gå ut och titta efter små vårtecken. Takdropp var förr ett vårtecken. Nu är det långt därifrån, hos oss.
    Vi har tung snö med tjock skare.
    Ha det gott i alla fall!
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Verkligen, verkligen onödigt tycker jag med svinkall vinter denna första dag på vårmånaden. Vi hade -17 natten till i dag men nu är det inte lika kallt. I ide borde man nog gå ett tag till för just nu tittar jag på 10 dygnsprognosen från SMHI och det är minusgrader 10 dagar framåt och sista dagen: 9 mars visar det minus 15 :(

    Vi hörs framåt!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Nu ser man gärna att gumman tö snart kommer och tar bort en del snö för det har inte varit blidväder under hela vintern där jag bor.Skönt är det att vi nu har kommit in i Mars månad det gör att de dagar solen skiner så känner man att vi går mot härliga tider trots allt.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera