söndag 20 mars 2016

Första varma dagen

hade vi i början på veckan med sol och +10 grader. Då passade jag på att vara ute och börja städa upp Det känns så skönt att börja få undan allt gammalt löv som legat kvar. Jag brukar försöka få bort mycket löv på hösten  men det blir alltid lite kvar som skydd  och sen blåser det nog in en del från runtomkring. Dom flesta perenner klipper jag också ner. Många gör inte det och man ska kanske ha allt kvar över vintern, jag vet inte vilket som är bäst. Jag tycker att växterna klarar sig fast jag tar bort det mesta.
 Sol och blå himmel och skuggorna är fortfarande långa.Jag har täckningen kvar på våra kalmior för det kan fortfarande bli kallt. Dom är väl inte riktigt härdiga tror jag men än så länge har dom klarat sig.
Här ser man inte så mycket av någonting egentligen,  

och inte här heller men går man nära så ser man spetsar av våriris och krokus och också narcisser och backsippor.
 Helleborus niger, den julrosen har vi kämpat med länge och den verkar inte trivas alls men i år behagar den blomma med några fina blommor. Dom brukar vara bruna och fula för det mesta.
 Pergolan är jag nyfiken på hur den blir. Vi kapade ju bort halva honungsrosen som hade tagit för sig alldeles för mycket. I år blir det säkert lite ljusare under den.
 Här syns inte mycket men jag hoppas ett jag får se alla lökar jag planterat här.

 Bänkarna måste luftas när det blir varmare. Jag brukar ha dom öppna på dagarna  och stänga till natten när det fortfarande är minusgrader.
 Vintergäcken börjar visa sin soliga sida.
Jättestäppliljan har tre nya stänglar på gång, det kommer att bli en jätte. Nu är det bara att vänta.

5 kommentarer:

  1. Vi har så många roliga saker att se fram mot nu när våren börjar tassa fram så sakta.Bästa tiden på året.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Ja, nu börjar det hända saker! Det där med att klippa ner är förstås en smaksak. Jag har ju inte så mycket som ni, men sparar stadiga perenner som är snygga med vintermössor på. Efterhand som plantor spretar eller går av klipper jag. Det är så skönt att gå ut när de första solstrålarna kommer i januari och ha sysslor att ta tag i.
    Vet inte om ull i riset blir detsamma, men har man egna höns går det ju att fixa ändå i värsta fall (då tänker jag slakttuppar inte levande förstås).
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Så härligt och underbart att få börja städ i trädgården och få se de första spirande blommorna.
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga vårbilder jag längtar verkligen tills dess att det ser ut så hos mig också.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. Härligt när våren knackar på. Jag låter de vissna växterna vara kvar som skydd och lite löv krattar jag upp i rabatterna. Mina Helleborus trivs inte riktigt heller, de blommar och växer men får ofta bruna blad. Visst är det härligt med alla vårsysslor.
    Ha det fint!
    Marika

    SvaraRadera