torsdag 6 februari 2014

Idag kom dom äntligen,

fröna från Göteborg. Jag beställde inte så många men dom var efterlängtade Jag har redan sått dem och dom får stå inne några dagar för att ta upp lite fukt innan jag ställer ut dom i lite kyla.Nu är det ju perfekt väder för stratifiering, fröna behöver ju inte så stark kyla har jag läst. det räcker med några minusgrader. Nu får dom stå ute kanske en månad eller två, det beror lite på vädret.
Jag hade gärna beställt flera  frön från Göteborgs botaniska men jag har så mycket frön i år så jag fick verkligen skärpa mig. Nu hoppas jag att det blir några fina fröplantor också av alltihop så småningom. Jag ser verkligen fram emot det i år för förra året blev ju misslyckat.
För att kunna börja odla lite tidigare köpte vi en odlingsstation för inomhusodling från Wexthuset. Nu är ju den redan fylld med sticklingar från några olika pelargoner som jag vill föröka och sen har jag sått ett par sorter chili och basilika. När dom blivit tillräckligt stora ställer jag ut dom i lite svalare miljö i uterummet och kommer att så tomater  och sen luktärter och en del annat. Basilikan får förstås stå inne än så länge.
Bertel fixade en extra hylla på bockar i uterummet och där har jag ställt en hel del frösådder också som inte behöver någon kylperiod. Jag hoppas de gror så småningom när temperaturen börjar stiga där.
Vi har extra belysning i form av lysrör.
Det blir spännande att få ta del av allas frösådder så småningom och se hur allt lyckas eller inte.
Ha en skön helg alla/Carita  
  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar