fredag 20 april 2012

Flytta växter

Den här veckan har jag varit i trädgården flera timmar om dagen för att försöka få lite mer ordning. Jag är inte alls nöjd egentligen med vissa saker och tycker att mycket är rörigt och sprider sig. Jag har gärvt bort en Clematis recta purpurea helt, bara sparat några plantor i kruka. Chelone obligua, sköldpaddsört, den rosalila har jag också tagit bort helt men sparat några delningar av den också.  Jag rekommenderar  att man har den avgränsad, den är ju ändå bra för att den blommar sent när allt annat nästan blommat över.

Sen har jag arbetat en eller två dar med att ta bort Euphorbia cyparissias 'Clarise Howard', vårtörel. Vi fick en lite rotbit av en bekant för några år sedan.   Den hamnade förstås på fel ställe och har nästlat sig in i andra perenner. Jag har säkert inte fått bort allt men jag får hålla efter det som finns kvar och ta bort efter hand. Jag tycker den är jättefin på våren och vill ha den kvar , men nu får den bo inhägnat i en upphöjd järnring som Bertel har fixat.  Jag har satt plast i botten så att den inte kan smita den vägen heller.

Jag skall försöka ta en rabatt i taget och ta bort och minska ner, allt har vuxit över alla bräddar nu för dom börjar bli några år. Jag har dragit mig för att gräva upp och dela för jag vet inte riktigt vart jag skall göra av allt. Vi skall ha en växtmarknad och sen hoppas vi på trädgårdsbesök i sommar. Jag hoppas jag kan bli av med lite plantor då.

Där det uppstår hål skall alla nya växter ner. Pionerna Red Hero, Purple Snow och Fat Concubine har jag planterat och även Cardamine waldsteinii och enneaphyllos. Sen hittade jag en plats åt Prunus chokoladnoja, chokladkörsbäret också.

Avgränsat område

Häromkvällen var jag på loppis och gjorde det här fyndet, gamla spetsar, handgjorda örhängen där jag kommer att använda blommorna och annat smått och gott. Jag hoppas det blir något fint av det så småningom.
Fortsättning följer..........
Carita.

2 kommentarer:

  1. Vem påstod att perenner är enkla att sköta...jag har i år gjort detsamma som du, grävt upp och krukat och närmare fyra hundra krukor står där nu och det finns mycket kvar som borde delas. Just nu känner jag mig närmast allergisk mot uppgrävning och delning av perenner.

    ...och än har inte ens hostorna börjat visa sig. En del är enorma och måste delas i år...

    Idag snöar det, jag behöver en vilodag men borde sätta mig och skriva etiketter istället.

    Ha det gott bland krukorna!

    Hälsningar

    //Gunilla /Hagtorpet

    SvaraRadera
  2. Låter härligt att börja sortera i rabatterna. Vädret är så skiftande så det går inte att planera i förväg just nu känns det som. Själv har jag råkat få med mig lite nya pioner och en väderkvarnspalm! hem från trädgårdsmässan som ska ner - jag e hopplös!
    Ses vi på torsdag?
    /Lena

    SvaraRadera