måndag 7 maj 2018

Vilka underbara dagar

vi haft , sol och värme och nu går det fort. Jag hinner nästan inte fota allt som kommer upp och blommar för värmen gör ju att det blommar över så fort. Det gäller att njuta varje dag och ta en runda eller två för att se om förra året planteringar börjar visa sig.
Jag har tagit en närmare titt på våra ljungplantor och dom ser inte pigga ut så dom kommer att tas bort. Jag ville försöka med ljung men vädret på vårarna börjar bli lite knepigt så jag kommer inte att skaffa nya på ett tag. Jag får plantera något som tål dessa opålitliga vårar.
Några barrväxter har också fått sig en knäpp av våren. Det blir väl så att vi får välja andra växter som tål detta bättre.
Men just nu är det en underbar tid.  Idag har jag städat ur uterummet och nästan alla växter har fått flytta ut. Jag kommer inte att plocka in en enda av dom även om det tom skulle bli frost, jag måste verkligen minska ner på alla krukor som ska bäras ut och in. 
Skönt att få uterummet för att umgås i i stället för att ta sig fram bland alla växter.
 En liten överblic, allt börjar grönska
Sen har jag tagit en massa bilder på den här upphöjda rabatten, den är helt underbar just nu med allt som poppar upp i den. Jag satte en massa små vildtulpaner och annat skojigt som verkar komma nu. När allt blommat över är den inte så spännande längre .

 Frösådderna börjar röra på sig. Jag trodde nästan att det inte skulle bli något av dom i år.
 En fylld kabbeleka och så den fina presidentsippan,

Och så förstås Sanguinaria canadensis Multiplex som bara blommar några dagar
I morgon har andra blommor slagit ut så då blir det säkert en ny runda. /Carita 

5 kommentarer:

  1. Det er utrolig deilig nå når det skjer så mye i hagen. Den opphøyde rabatten er virkelig frodig og flott,og blodurten og den presidentsippan er bare vakre!! Vi er ikke ferdig med første runde med rensing av bed, men det har vært endel jobb, siden vi ikke gjorde noe sist høst...
    Nyt maidagene/Eirin

    SvaraRadera
  2. Ja nu kommer det mycket på en gång. Underbar presidentsippa. Har också uterum så jag känner igen mig i din beskrivning. Vårt är nästan tömt på växter nu också.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. I år tror jag de där orden - underbart är kort - passar bra :) Känner igen beskrivningen. Presidentsippan är ljuvlig.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Hej Carita!
    Det gäller verkligen att vara ute och ha koll, annars kanske man missar något. Det går så fort nu. Från en dag till en annan blev min bruna klematis grön och fin.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  5. nice article great post comment information thanks for sharing.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera