söndag 23 oktober 2016

Hösten har gjort sitt

intåg på allvar och vi har äntligen fått regn, fast kanske för sent. Det ska bli intressant att se hur många växter som överlever den här torkan vi haft.  Nu förbereder sig växterna för vintervila  och färgerna börjar avta. Lite vemodigt men ändå rätt skönt att få en paus från trädgården. Jag tror att man behöver en period utan trädgård för att bygga upp energin igen till våren. Då blir det desto roligare att få jord under naglarna igen. Nu börjar dom bli oroväckande rena  men än är nästan allt löv kvar på träden så det är en del höststädning kvar.
 Om det inte blir alltför blött kommer jag att föröka tömma komposten med färdig jord och lägga ut den i rabatterna, i högar, bara att bre ut i vår.  Det är i alla fall planen , få se om jag lyckas. Innan dess ska jag gräva bort en hel del flox som blivit för stora och för många för jag vill ha in något annat på dom platserna till våren.  Dessutom har vår flox varit så ful med mycket mjöldagg  så nu har jag tröttnat på den. Jag har fått ner alla lökar i jorden, utom en liten påse med  Fritillaria uva vulpis, grå klocklilja, som jag måste hitta en plats till. Det börjar bli massor av lök i rabatterna så det finns inte så stor plats att få ner en spade utan att stöta på lök av något slag.
 Ullungrönnen sprakar av färg fortfarande
 och med belysning ser den ut så här.
 Nu har den gula färgen börjat ta över
 och funkiorna kan kan vara riktigt fina sitt förfall. Snart blir dom som en blöt tjock matta som jag brukar klippa bort och lägga på komposten. Jag låter dom inte ligga kvar över vintern.
 En envis en som blommar så fint fortfarande, Anemone rupicola White Swan.


 Funkior på höstens villkor. Den mörkt gröna i förgrunden är en Helleborus foetidus Western Flisk, står grön hela vintern.
 Helianthus Lemon Queen, en riktig höstblommare, blommar tills frosten tar den.
 Arisaema consangineum med sina fröställningar. Knölen ska jag gräva upp och förvara i källaren i lite fuktig sand.
Dags för lövkrattning men idag regnar det så det får vänta till i morgon.  Carita

4 kommentarer:

  1. Så vackert hos er under alla årstider och spektakulära fröställningar på Arisaema consangineum. Synd bara att man måste curla och gräva upp.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Visst är det vackert med alla färger under en kort tid men lite vemodigt är det allt trots att jag likaväl som växterna behöver vintervila. Numera tycker jag att hösten i trädgården är lika arbetsintensiv som våren.

    Tack och lov får vi lite regn nu även om det är glest mellan dropparna.

    SvaraRadera
  3. Vad duktiga ni är som gör så mycket på hösten. Själv går jag mer eller mindre i idé när höstlöven börjar virvla i luften. Känner inte alls för att gå ut och fixa det allra sista idag trots att det är sol! Helt otroligt, man hade nästan glömt bort hur den såg ut!!
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
  4. Här har vi fått ytterst lite regn. När jag flyttar och gräver i marken så är det alldeles torrt. Det märks på växterna att de vissnar ner snabbare nu i höst.
    Jag klipper ner allt som går att klippa under hösten för det blir så mycket när våren kommer och då hinner en del växter komma upp och det blir svårare att klippa.
    När en del växter får sin fina höstfärg då känns inte hösten så trist utan ganska lättsam jag blir mera uppiggad av alla härliga höstfärger.
    Vilka fina blad Helleborusen har den får jag försöka hitta.Gillar fina blad.
    I natt så har vi haft någon minusgrad för frosten låg kvar på gräsmattorna nu på morgonen, men det blir en fin dag med sol och blåst.
    Trevlig helg

    SvaraRadera