fredag 15 april 2016

Blommig fredag - vårens första

Det här är vårens första inköp. Jag har inte vågat plantera ut alla ännu och på dom jag planterat har jag satt kupor som skydd mot frosten. Crocosmia har jag planterat i krukor för dom måste tyvärr in på vintern. Innehållet i paketet är  en Crocosmia masoniorum , Crocosmia Sunglow, Allium Wallington White, Polygonatum multifl. Variegatum och en Ranunculus acon. Flore Pleno
Dom första krokusarna kom snabbt när det blev varmt och härlig som vi haft några dagar nu. Här i en solig slänt har dom nästan blommat över.
 Hepatica transsilvanica tillhör en av mina  favoritblåsippor , väldigt pålitlig. Kommer tidigt och den här plantan blir bara större. Den bredvid är väl också en transsilvanica men jag har inget namn på den. Den som vet för gärna skriva namnet.

 Julrosorna har börjat blomma. Dom frösår sig villigt och en del av dom blir riktigt vackra, som den här t ex.
Corydalis malkensis, vit och vacker. Jag gillar corydalis och vi har massor  av dom, olika blå,  rosa och röda nyanser för dom är ju pigga på att fröa av sig och också korsa sig antar jag Många upplever dom som ogräs men jag tycker dom är vackra och dom är ju lätta att rensa bort och försvinner nästan själva efter ett tag.
 En riktigt vit Crocus Jeanne Dar´c, en krokusfavorit
En väldigt mörk julros som jag gillar, Helleborus or. ssp abchasicus, tyvärr har jag  inte sett så många frösådder av den , jag skulle gärna ha fler av den. Det var en del av vårens första.
Måste bara visa hackspettens framfart i en gammal murken stubbe . Den får väl hålla på ett tag vi måste ändå ta bort den  snart. Vi har ett hackspettspar som är hos oss hela tiden och nu har hannen hittat en ny trumma. Vid trappan har vi två lampor med metallskärmar och den har fått för sig att trumma på en av dom och verkar gilla ljudet. Det låter ju helt annorlunda än på en trädstam så kanske kan den locka sin hona med ny musik. Kul tycker jag.
Vill  ni se fler av vårens första tecken kan ni gå in på Bland rosor och Bladlöss 

11 kommentarer:

  1. Man blir så glad när vårblommorna börjar titta upp.Och om dom förökat sig så blir man ännu gladare.Såg att min vintergäck hade satt nya små plantor fast dom blommade ju inte redan men nästa år kanske.Gillar din blåsippa den var himla söt.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Underbar blå färg på dina krokus och blåsippor. De mörka julrosorna har inte slagit ut än, men de vita har blommat ett tag. Härligt med vår.
    Trevlig helg/ Marika

    SvaraRadera
  3. Så underbara vårblommor du har. Den vita Krokusen var väldigt fin i mina ögon.Inte gör det något att blommor gillar läget och blir som ett ogräs fördelen är att man kan dela med sig eller sätta på flera ställen.Tänk vad dom kan få för sig att göra allt för att locka till sig en hona dessa vårfåglar.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  4. Det är så kul att shoppa växter, jag köpte crocosmia förra året, de var sååå fina. Nog dags att börja leta fram dem nu, tack för påminnelsen. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Det är härligt nu och njuter gör jag varje dag Inköp blir det mer än lovligt ska ju ha plats med men våren och solen inspirerar till det.
    Ha det gott och njut våren
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Hepatica transsilvanica var urtrolig vakker , skjønner at det er en favoritt :-)
    Har etterhvert også blitt glad i cordyalis, spent på om den hvite dukker opp i år.
    Morsomt med hakkespetten:-)
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  7. Spännande med en hel låda med nya växter:) Jätte fina sippor!!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Härlig vårblomning! Förstår att du gillar Hepatica transsilvanica verkligen. Vilken planta! Annars är jag också svag för nunneörterna. Din malkensis jättefin! Kul med hackspetten.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Vilka fina bilder! Corydalis är så fina tycker jag!
    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Pretty little harbingers of spring.
    Greetings, Karin

    SvaraRadera
  11. Nunneört är nått som jag gillar, både den gula vanlig vilda som visserligen sprider sig hemskt - men som är lätt att rycka upp. Och sen dom andra i vackrare färger. Fast det gäller att inte peta för mycket i rabatterna senare, för det ovan jord dör ju bort och då kommer man inte ihåg var dom sitter.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera