tisdag 1 september 2015

Äntligen, idag regnar det lite

och jag hoppas att det fortsätter hela dagen för torkan vi haft har varit bedrövlig. Vi har stora sprickor i marken på många ställen där lerjorden är som värst  för att inte tala om växterna , hur dom har lidit i torkan. Det har inte hjälpt så mycket att punktvattna, som vi gjort för att hålla en del vid liv.
Jag har växter som borde planteras ut men det har ju inte gått i det här vädret.
Vi har fortsatt att städa upp i trädgården. Vi har sågat ner mer av olika träd och buskar och det syns nästan inte att vi tagit bort en hel del. Det måste ha varit en riktig djungel men man blir ju lite hemmablind och ser inte allt. Man behöver komma bort och se trädgården från en annan synvinkel när man kommer hem igen.
I två dagar har jag rensat upp på vår framsida som varit lite eftersatt eller rättare sagt den har fått växa lite fritt utan att jag klippt och ansat någonting. Vi har en rabatt med massor av iris av sibirica-typ som bildar stora ruggar. Nu har jag grävt bort varannan som kommer att hamna på tippen och då får pionerna mera plats. Jag har planterat till två nya pioner så nu tror jag att vi har åtta i den rabatten.
Sen köpte vi en ny rönn när vi hälsade på hos Odlarglädjen, Sorbus hybr. Rose Elegance med rosa bär. Hm, trodde jag att det skulle bli mera plats åt det som är kvar. Jag får nog ta bort flera iris.
Jag är i alla fall nöjd och det ser riktigt bra ut nu jämfört med hur det var.  Det gamla äppelträdet skall klippas, det är det som är kvar att göra där just nu.
Jag visar några av dom sista bilderna jag tagit i augusti för idag är den 1 september, helt otroligt.
Fjädergräsets fröställningar som fladdrar i vinden, nu har dom blåst iväg åt alla håll. Jag kan hitta något frö ibland som försöker borra sig ner i jorden.

Lilium Purple Life

Pragmities australis, en vasssort som får mörka vippor på hösten.


Lilium Schereazade, blommorna är lite mindre i storlek i år, kanske torkan eller också måste jag gödsla dom lite mer.

Ett av mina gjutna alster i år, hängande fågelbad eller vad man vill ha dom till

Den här skäggirisen har kommit ur balans och blommar nu i augusti, har tyvärr inget namn på den.

Snygg skulptur.

En växt till som tappat årstiderna, Cornus canadense, krypkornell. Den blommade för ca  2 mån sedan och blommar igen.

Vi har tagit bort tre hela stammar från guldthujan, tagit av mer på bollthujan  och sen har vi tagit av en stor stam på glanskörsbäret + några mindre.

Codonopsis Grey Wilsonii, Himal Snow, såå fin i år.


Den här kunde jag inte få någon bra bild på hur jag än försökte, en riktig primadonna,Anemone  macrophylla ´White Swan´, porslinsanemon

Så här ser en av rabatterna på framsidan  ut nu , man kan se öppen jord mellan plantorna, det kunde man inte tidigare. Vi har tagit in på den japanska lönnen också som låg ut över gruset. Äppelträdet är fortfarande en risbuske men det skall vi snart ändra på.
Ha en bra vecka i trädgården. Carita

8 kommentarer:

  1. Det har regnat lite hos oss också, det blir friskt och fräscht efter regnet. Det har varit soligt och fint en längre tid, så det behövs lite vatten. Så mycket ni fått gjort. Det blev fint i rabatten. Dina liljor är mycket vackra.Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Vi fick först 8 mm inatt och sen 6,5 på morgonen - så nu klarar vi oss ett tag!
    Det är inte klokt vad saker och ting har växt i år - trots torkan, men vi vattnar ordentligt med brunnsvatten. Ja, alltså gubben min som får agera trädgårdsmästare i år. *fniss*
    vi har också varit tvungna att beskära en massa buskar och träd under JAS-månaderna, men ju mer man skär desto mer upptäcker man att man behöver ta bort. Och det är lite jobbigt när jag bara kan stå bredvid och peka.....
    Den där Enemone macrophylla ´White Swan var otroligt vacker. Det är tur att jag ska minska på perennbeståndet i år annars hade man väl letat sig fördärvad efter en. Vad det nu är för något.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Härligt med regnet! Det behövdes verkligen, många växter börjar se väldigt risiga ut trots stödvattning. Vi skulle också behöva ta bort grenar här och där, men vi har inte kommit till skott ännu. Blir lite lättare nu när det blivit svalare. Vackra sensommarblommor/ Titti

    SvaraRadera
  4. Här har det också regnat, hela dagen, det tackar jag för. Det är förskräckligt torrt och jag har fått punktvattnat framför allt nyplanterade blommor.

    Jag har fått hjälp med beskärning av träd av min svärson. Jag har bara behövt säga hur jag vill ha det - det där ska bli runt och det där ska bli som ett parasoll ... Min dotter oroar sig för att jag ska ramla om jag börjar klättra på stegar och i träd.

    SvaraRadera
  5. Regnet kom verkligen som en skänk från ovan nu men hösten får inte komma på riktigt! Näe, nu ska det bli både regn och sol ända fram till december tycker jag!
    Min Schereazade har också mycket mindre blommor i år...

    Finns det möjlighet att komma till er nu i september?

    Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går bra att besöka oss i september också men då får du ta det som det är i trädgården med tanke på årstiden. Hör av dig i så fall så att vi är hemma, du är alltid välkommen . Carita

      Radera
  6. Den vita porslinsanemonen är verkligen vacker. Ni har det så fint, inser vilket otroligt jobb som utförs.
    Här hann det inte bli vattenbrist i år. Och nu regnar det igen...
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Förr när jag hade öppen jord mellan plantorna i rabatten kunde jag hålla ogräsfritt. Nu när det mesta har växt ihop är det lögn att se ogräset förrän typ "maskrosblomman lyser gul", det hinner liksom nästla sig in. Men med glesare plantering är det "bara" att gå med långskaftade kultivatorn och rugga varje vecka. Jag blir väldigt inspirerad av din rensning och känner att några rabatter kanske behöver en rejäl genomgång.
    Ha det fint i september, må regnet komma i lagom doser. :) ♥

    SvaraRadera