torsdag 19 februari 2015

I dag har jag börjat

städa lite i växthuset. Det är varmt + 7 grader men molnigt och blåser så det tar mycket på snön som vi fortfarande har rätt mycket av. Ljuset och värmen lockade ut mig så att påta i växthuset tyckte jag passade bra.
Jag tycker att jag försöker städa ur rätt mycket på hösten men ändå verkar det samla sig allt möjligt skräp och krukor  och växter. Nu har jag bara börjat och gjort 1/4 del men det känns redan bättre. I stället för att kalka glaset  mot den starka solen så hänger jag upp gamla spetsgardiner. Jag hade dom förra sommaren och det fungerar bra och ser lite lite prydligt  ut, tycker jag själv.
Placerade ut några frösådder som får stå där och gro när värmen kommer. Det gäller bara att titta till dom och vattna så att det inte blir för torrt.
Tog en runda i trädgården vid växthuset, måste bara se om det händer nåt. En del snö har försvunnit så det börjar skymta ett och annat men inte är det någon vidare fart än. Jag kunde se ynka små toppar av lökväxter och små ludna knoppar på en del backsippor, så små att det inte är lönt att fota ännu.
Men jag ser att det är på gång där snön smält.
Jag får påminna mig om att det är vinter fortfarande men det gäller att börja i tid för att hinna med när allt kommer på en gång. Må fint. Carita
I krukan står vårt blåregn som jag sått från frö. Få se om den har klarat sig. Jag vet inte om den skall få fortsätta  stå i krukan eller om jag hittar någon skyddad plats att plantera den på.




Tibasten är alldeles full av knoppar, några håller på att slå ut.


Det här är Helichrysum amorginum Pink Sapphire som ska ha röda blommor. Den andra är Saxifraga cotyledon Jotunheim. Båda är nya och planterades under hösten.

En gaska hög torvkant som jag har planterat  Ramonda i . Förra sommaren trivdes dom inte för det var varmt och torrt men nu ser dom fina och gröna ut igen. Det rödbruna är Empetrum nigrum Zitronella, kråkbär som blir gulgrön på sommaren.

2 kommentarer:

  1. Vad härligt att få börja pyssla trädgården igen. Vi har fortfarande en decimeter snö överallt, men nu har det börjat töa så det försvinner kanske snabbt. Så fint med gardiner i växthuset. Ha en skön kväll/ Titti

    SvaraRadera
  2. Vilket fiffigt sätt att plantera ramondan! Jag får fixa det till min i år, om den orkat med vintern, den är inne på femte året men mår inte riktigt bra där den sitter nu:(

    SvaraRadera