söndag 28 december 2014

Trädgårdsåret 2014 del 4

Julen är över och kylan har slagit till. Vi har haft ner mot - 13 grader någon natt och nästan ingen snö, inte så bra för trädgården tror jag men kanske för sniglarna som får sig en släng av kölden hoppas jag. Här kommer några bilder från juli månad och början av augusti.
Vi hade ju en riktig värmebölja och torrperiod en lång tid så det blev väldigt torrt. Vi försökte låta bli att vattna  men det kom inget från ovan så till slut var vi tvungna att göra det. Det var egentligen lite för sent för en del växter som vill ha mycket fukt tog säkert skada, bl.a. astilbe och iris. Nu har det ju varit väldigt blött under hösten så vi får se hur dom klarat sig, om dom har kunnat återhämta sig.
Om inte så får jag ju plats för nya växter.
När man ser på bilderna kan man inte se att det varit torrt och man glömmer fort. Jag vet att alla buskar växte väldigt mycket och allt blommade över förväntan ändå, kanske just för att det var så soligt och varmt. Det var i alla fall en härlig sommar så jag hoppas på en sån till fast med lite mera vatten om jag får önska.
Vy över en del av trädgården den 2 juli.
Primula vialii, honungsrosen i full blom, småblommig klängros Valdemar, en favorit och Rhododendron viscosum Westons Innocence som doftar och blommar lite senare
Allium christophii, en fin allium som kan bli en stor stjärnboll. Den självsår sig och poppar upp lite här och där men det tycker jag inte gör något och löken går ju lätt att flytta. Nästa är Paeonia Wladyslawa, blommar rätt sent med flera blommor på varje stjälk. Sen en iris, spuria tror jag och en Philadelphus  purpureomaculatus Belle Etoille.
Dianthus Fire and Ice, blir en matta av röd-vita blommor och  Eremurus robustus ´Roford`. Runt fågelbadet har månadsmultronet spritt sig, blommar och bär frukt en lång tid

 Hostorna är som bäst i augusti , vi har många olika sorter men har man tappat namnet är det svårt att komma ihåg vad dom heter. Många är väldigt lika och svåra att bestämma namn på. En gammal sort av flox som blommar tidigt som vi fått av en bekant, under en hortensia och en trädgårdshibiscus, blomningstid mitten av augusti ungefär.
Det blir nog en del till på krönikan och då lite höstbilder. Ha en fin fortsättning på året som snart är slut. Carita

3 kommentarer:

  1. Hade nästan glömt hur torrt det var och hur många kvällar tillbrinagdes med slangen till kl 11 på natten.
    Roligt att se en översiktsbild av trädgården. Måste komma ihåg att ta några själv också. Kul att ha även om alla träd skymmer en hel del här.
    Utnämner Primula vialii till dagens snygging!
    Gott slut och kram
    Anette

    SvaraRadera
  2. Årets sommar var för torr för min smak, någon dag (eller kanske helst natt) med regn varje vecka vill jag ha - annars blir oron för både trädgården och en eventuellt sinande brunn för stor:-)
    Vilka fina bilder du visar, det är skönt att ha bilder som detta att njuta av nu när det är vinter ute.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Visst var det torrt! Och alldeles för varmt långa stunder. Men i backspegeln ser det ändå skönt ut och jag är SÅ glad att jag prickade in ett besök hos er och fick se härligheten live :)

    SvaraRadera