onsdag 3 december 2014

Trädgårdsåret 2014, del 1

Nu när det inte händer så mycket i trädgården fick jag för mig att skriva ner lite historik om händelser i trädgården under det gångna  året. Det är tur att det finns några bilder att ta fram för minnet är kort ibland och vissa händelser har helt fallit bort eller lagts i 'arkivet'. Jag hade glömt vad vi hade för väder t ex, ända tills jag fick se bilderna på gången som vi gjorde januari. Då erinrade jag mig att vi faktiskt jobbade i trädgården ett bra tag in på det här året.  Vi grävde bort en usel gräsgång som bara blev lerig och ersatte med grus och sten. Vi kom rätt långt med gången i januari tack vara vädret som
låg på + grader halva månaden. Enligt mina anteckningar var vädret ungefär som det är nu, grått och trist.
 I slutet av januari kom det lite snö så då fick vi avbryta utejobbet.Då börjar man se att det blir ljusare och längtan efter lite färg och blommor återkommer.Primulor är härliga färgklickar och finns den här tiden i alla färger. Då är man bara tvungen att köpa några och placera i uterummet, inomhus dör dom snabbt. När dom blommat över planterar jag ut dom i rabatten, jag tror att några av dom blommar just nu faktiskt.  
Februari var mild och snöfattig, den snö som föll smälte bort fort. I början av mars började det grönska, det var soligt och fint  och krokusar och mycket annat började dyka upp i rabatterna Då började alla växtbeställningar och fröer droppa in. Jag beställde en del växter från England som först fick stå i krukor. Jag tyckte det var svårt att hålla dem vid liv eller rättare sagt att de inte skulle växa för fort . Det gick ju inte att plantera ut dem så de var lite gängliga när jag väl fick dem i jorden någon gång i maj. Jag vet inte hur de har klarat sig, det skall bli spännande att se om någon överlevt.


I mars hade vi STA Sörmlandskretsens årsmöte med föreläsare från Danmark.Då blev den inköp av många japanska blåsippor som jag planterade ut. Jag är osäker på om dom klarar sig här men man måste prova. 
I slutet av mars fick vi massor av snö så då var det bara att lägga allt på is så länge. Fortsättning följer. Carita


4 kommentarer:

  1. Visst är det bra med bildarkiv så man kommer ihåg? Även bloggen är bra att ha för att minnas tycker jag.
    Jag minns att jag började rensa ogräs i februari, men att det snöade i mars hade jag helt glömt. Skall bli kul att läsa fortsättningen på din årskrönika.
    Kram Nora
    P.S. Håller tummarna för att dina nyinköpta växter skall klara sig!

    SvaraRadera
  2. Visst glömmer man fort så det är rätt trevligt att gå tillbaka och sammanfatta. Inte dåligt att kunna jobba med anläggningsarbete i januari. Skönt att pula i trädgården även på vintern. Jag brukar spara lite så det finns att göra när jag behöver luft.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen trevligt att gå tillbaka och minnas det som hänt under året. Sedan tycker jag att det blir en form av ställföreträdande trädgårdsupplevelse såhär under vinterhalvåret - inte alls fel!

    Så duktig du är med bildhanteringen, det där har jag inte sett förut med pratbubbla och ramar.

    SvaraRadera
  4. Det är fantastiskt att kunna trädgårdera i januari. Undrar om denna vinter blir lika mild? Såg er fina ljussättning av trädgården, så fint det blev. Ha en skön vecka/ Titti

    SvaraRadera