lördag 30 november 2013

1:a advent låter hoppfullt

i mina öron. December är en fin månad med alla ljus både inne och ute. Det ger mig också ett hopp om bättre tider senare.December brukar gå fort och sen är det bara januari och februari som skall genomlidas. Efter det blir det bara ljusare och sen är det snart vår igen.
Men nu är det december och jag har börjat titta så smått på fröer och sånt.Jag har faktiskt beställt en del från Tjeckien och sen måste jag gå igenom STA:s frölista för att se om det finns något spännande där. Det brukar inte vara så svårt att hitta något intressant. 
För ett tag sedan hade vi inom STA ett föredrag om Clematis. Jag har alltid gillat dom men det här handlade mycket om samplantering med andra växter som med fina bilder visade sig vara mycket  användbart.. Sen fick vi veta en hel del om plantering och beskärning . Jag har svårt att komma ihåg vilka man skall klippa på våren och vilka på hösten. Generellt skall väl senblommande som blommar på årsskott klippas ner helt, en del gallrar man bara ur för att dom inte skall bli så risiga. Jag brukar få läsa på varje gång jag  funderar på hur dom skall beskäras. Jag kommer i vilket fall som helst skaffa mig flera under våren som skall få klänga i olika träd och buskar. Vissa är också fina som  marktäckare.
För närvarande är det mest fåglarna man ser i trädgården, allt annat står mest still. Går man ut och tittar noga kan man se stora knoppar på bl a lövträd och buskar som är redo för nästa säsong. Vår stora Magnolia Stellata x Ballerina är full med duniga blomknoppar som bara väntar på att slå ut.
Önskar alla en ljus 1:a advent. /Carita
Domherrarna har visat sig tidigt i år tycker jag men jag började också mata rätt tidigt, det kanske är därför.

Hackspetten gillar den avsågade trädstammen som vi borrat hål i och fyllt med en blandning av kokosfett och nötter

Talgoxarna gillar också den här varianten.




Ekorren vill också vara med på ett hörn. I år har jag ställt några stora krukor under fågelmaten för att fånga upp det mesta av det som faller till marken.Ekorren tycker det är ett bra ställe att äta på. Den har fullt upp med att kika över kanten  också för att se att den är säker när den äter från krukan.

6 kommentarer:

  1. Jag skickade in min STA-beställning tidigare i veckan, nu återstår bara att hålla tummarna för att man får det man önskat.
    Klematis har jag bara en av så här långt. Det finns så många fina, men jag blir nästan lite "handlingsförlamad" när det finns så mycket att välja på och så är det just det där med beskärning som är lite knepigt. Men det skall bli flera sorter här också så småningom, jag måste nog bara läsa på lite först.
    Visst är det mysigt att betrakta fåglarna på vintern? Smart att ställa krukor under fågelmatningen, det kanske jag också borde göra för att undvika allt skräp i grusgången.
    Ha en fin 1:a advent. Snart vänder det och vi går mot ljusare tider!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Men så söt ekorre.
    Jag önskar dig en helt underbar 1:a advent!!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin ide att ställa krukor under frömataren.
    Här ramlar det också ner en hel del.
    Den iden får jag ta:o)

    Trevlig Söndag

    SvaraRadera
  4. Hej Carita och Bertel!

    Visst är det härligt med alla fåglar som far runt i trädgården nu. Jag har skickat efter olika sorters fågelmat som jag väntar hem i början av veckan. Jag är lite avundsjuk att ni har domherrar hos er. Jag har aldrig sett domherrar i den trädgård vi bor i nu och där vi bott i 16 år. Där vi bodde förut såg jag ofta domherrar.

    Bra att jag fick påminnelsen om att titta genom STA:s frölista. Det är ju första året jag är med och det ska bli spännande att se vad som finns.

    Tack för hälsningen hos mig. Ha nu en riktigt fin adventshelg så hoppas jag vi ses under året som kommer.
    /Anita

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt med alla små bevingade vänner i trädgården. Så smart att fylla mat i ett hål i stammen, det tror jag inte jag sett tidigare. Verkar ju vara populärt bland fåglarna också! Det där med hinkarna var också en bra idé. Ha det så gott i vintermörkret/ Titti

    SvaraRadera
  6. Så fine bilder av de små hagevennene deres, det er så fin underholdning å studere de.

    God ny uke fra Marit.

    SvaraRadera