fredag 28 april 2017

Blommig fredag- Arbetsinsatser

Förra året i september tröttnade jag på doftschersminen i hörnet vid komposten. Den doftar ju underbart när den blommar men jag var trött på alla rotskott den spred omkring sig så den skulle bara bort. Med lite hjälp av maken med den sista roten kom den så småningom upp och jag förberedde en ny rabatt. Vad det skall bli där i stället är inte bestämt än men jag planterade ner en masa tulpanlökar bara för att det skulle vara något som blommar nu på våren. Nu väntar jag bara på lite värme för att dom skall börja slå ut.






Så här fint och prydligt såg det ut när vi gjort klart .
 Men nu gäller nya tag och nya  arbetsinsatser. Tulpanerna har kommit upp fint men också svalörten och alla scillor som fanns där. Jag försökte rensa bort så mycket som möjligt av det ´ogräset´ men ju mer man rör dom mer sprider dom sig. Jag tror det gäller både svalört och scilla.
Vill ni se vilka arbetsinsatser som gjorts i andra trädgårdar gå in på  Bland rosor och bladlöss.
Ha en fin varm arbetshelg i trädgården . Carita


14 kommentarer:

  1. Här händer det grejer. Underbart!Det är så härligt att man får ha en liten plätt på vår jord, som vi får göra precis vad vi vill med (så länge vi följer diverse miljölagar m.m.)! Vi kan gräva , strunta i att göra något, vi kan göra om, ändra oss, vi utvecklas, lär oss och sätter vår alldeles egna prägel på vår lilla plätt.

    Önskar dig en skön helg :)

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat med schersminen! Jag undrar vad min man säger om jag föreslår honom att vi ska gräva upp vår, vi har nämligen en som inte ens doftar - bara finns! Får ta det lite senare i vår, tror jag ...

    Tänk att du tycker att scilla är ett ogräs, jag som älskar den blåa blomman. Men så är det ju; ogräs är olika för olika personer.

    Ha nu en riktigt skön helg.

    SvaraRadera
  3. Ja ibland så måste man rensa bort en del. Förstår att det var en riktig arbetsinsats att ta bort schersminen men det blev ju ett väldigt bra resultat. Dom har lovat mildare väder till veckan som kommer så då kanske tulpanerna börjar sätta fart även om det dröjer ett tag innan dom slår ut. Jag blir också galen på all scilla. Visst är dom fina men dom kommer ju upp överallt! Svalört har jag som tur är inga men dom finns i närområdet så det är väl bara en tidsfråga tills dom dyker upp här också.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Att gräva bort en schersmin är inte enkelt, jädrans buskar är det med sina rotskott och fulla med svarta bladlöss varje år. Det enda som fanns här när vi flyttade hit, en lusbuske!

    Och Scilla är ett veritabelt ogräs, det handlar inte om utseendet utan om utbredningen. Jag kämpar varje år med att ta bort så mycket jag bara kan - i min mardröm har jag en trädgård som är helblå på våren. Det är framtiden om jag inte håller efter den. Jag har aldrig planterat in en enda Scilla men dom finns ändå - och pärlhyacinter.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Virkelig god arbeidsinnsats !! Det tar tid og krefter å grave opp sånne røtter.
    Resultatet ble flott:-) Godt å være to om hagearbeidet.
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvaraRadera
  6. Jag känner smärtan i ryggen bara jag tittar på dina bilder. Det krävs verkligen en hel del för att få upp stora buskar. Men nu har du helt nya möjligheter där.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Vi grävde bort en Schersmin buske för flera år sedan då det fanns två stycken på vår tomt och man behöver ju bara en av den.Förstår att det var ett otroligt jobb men det blev ett riktigt fint resultat vad jag kan se och nu får Ni ju plantera någonting annat som är nog så bra.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  8. Så fint det blev, schersmin är en helt fantastisk buske, min står i skuggan av ett stort träd, och skulle nog behöva tas bort helt. Men vill inte vara utan doften. Kämpigt att få upp stora buskar, har erfarenhet av en forsythia som vi höll på länge med, för att få upp alla rötter.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  9. Tur min doftschersmin står på en plats som är helt ok. Den döljer en av kompostera. Har annat att flytta på.
    Scilla är nog omöjlig att få bort. Jag är inte rätt person med tillräckligt tålamod. Svalört kommer inte in i den här trädgården så länge jag får råda.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  10. Vilken skillnad det blev och det blev verkligen fint. Jobbet påminner om när jag skulle gräva upp syrener vid första huset. Till slut var jag så trött på eländet att jag slet och fick upp den sista syrendelen men jag slet också sönder en muskel i ena axeln som besvärade mig i många år. Men jag vann kampen :)

    Ha en fin valborgshelg! Carina

    SvaraRadera
  11. Det är så roligt att göra nya planteringar och se resultatet när växterna har växt till sig. Trevlig Valborg! Kram /Charlotte

    SvaraRadera
  12. Att ta bort gamla stora buskar är inte det lättaste, bra jobbat! Fint blev det också.
    Ha en fin helg i kylan!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  13. Ni har verkligen jobbat och fint blir det.
    Fortsatt trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  14. Ibland ångrar man verkligen vissa planteringar men ofta går det att fixa till som tur är. Förstår att ni fick kämpa en hel del med busken.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera