torsdag 16 februari 2017

Blommig Fredag- Inte utan min...

såg,  sax och sekatör. Sågen måste jag använda ibland på lite större grenar och buskar. Ibland drabbas t o m en del träd av det här verktyget. Den är smidig och bra och sågbladet går att ändra så att man kan komma åt att såga från olika håll. Senast idag använde jag den på en gren i ullungrönnen som jag retat mig på länge och som måste tas bort.
Jag tänkte klippa av några mindre kvistar av den för att driva lite grönt inne, med min sekatör som jag inte kan vara utan . Den följer med mig i trädgården hela tiden i någon ficka men ibland måste jag lägga den ifrån mig och glömmer  var jag använde den senast efter allt irrande i trädgården. Så idag fanns den inte när jag skulle ha den. För att få en bild på den har jag använt Bertels sekatör den här gången , vi har likadana. Så nu får jag försöka leta reda på den .
Sen har jag en oumbärlig sax som vi har flera av. Dom har också en förmåga att bli utspridda lite här och där. Jag använder dom att klippa ner perenner med nu på våren. Kostade nästan ingenting när vi köpte flera stycken  och hur bra som helst./Carita

Vill ni se flera oumbärliga saker gå in på Bland rosor och bladlöss

14 kommentarer:

  1. Den där sågen är ju fiffig, men här hemma är det mest Petri som använder den.
    Sekatör och sax är mer min melodi :)

    Fin fredag och helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  2. Instämmer, de är oumbärliga. Det får ett väldigt personligt förhållande till sin sekatör med tiden. Man kan inte ta vilken som helst.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Visst är det underligt att våra verktyg aldrig finns där vi så säkert vet att vi lade dom.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Precis så där hände mig jämt för över 40 år sen, alltså blev det en vagn med verktygsväska på. När jag är i trädgården har jag väskan öppen och måste jag lägga ifrån mig ett verktyg så läggs det där, så numera glömmer jag aldrig ett verktyg ute!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Hittade den bästa sekatören, på trädgårdsmässan, blir nog en till i år av samma sort, för att ha i reserv.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  6. Oumbärliga verktyg de där :) Har en likadan såg och har tyckt jättemycket om den. Men nu är bladet dåligt... och så testade jag en japansk?, kallas de det, bladsåg. De är också suveräna.

    Trevlig helg! Carina

    SvaraRadera
  7. Det är ett antal redskap man behöver för att det ska fungera i en trädgård när man jobbar.Mindre sågar är alltid bra att ha den du visar bild på en sådan finns även här hos mig.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  8. Aj då, har du lagt bort sekatören. Det har hänt mig fler än en gång. Jag hoppas du hittar den. Det gäller att komma ihåg var man varit någonstans. Den lilla sågen ser bra ut. Den jag har är lite för stor, den där ser behändig ut.

    Ha en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  9. Alltså, de där verktygen! Hur beroende kan man bli?
    Man kan verkligen bli förälskad :)

    Kram och ha en superhelg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  10. Åh! Jeg glemte jo den utfellbare sagen da jeg tenkte på verktøy. Svært nyttig, og flitttig i bruk. Sal faktisk bruke den på epletrærene i morgen...
    God helg!

    SvaraRadera
  11. Ajaj, olyckligt när sekatören försvinner. Den är ju som en förlängning av handen. Jag lånar inte ens ut min till mannen.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Så klokt att ha flera lika! Det händer ju att de gömmer sig eller glömmer var de bor 😉 Just nu hittar jag bara min ena såg...

    SvaraRadera
  13. Verktygen är många för de behövs ju. Skulle börjat med äååelträden den här veckan, men fick vikariat på gamla jobbet. Kul det också. Imorgon kanske jag börjar.
    /Anette

    SvaraRadera
  14. Tackolov för att många sekatörer är i fula skrikiga färger - annars jade jag aldrig hittat dem när jag förlagt dem i trädgården. Varför har man den inte bara i ett bälte?

    SvaraRadera