fredag 29 september 2017

Fortfarande september.

Började kolla på bloggen och  andras bloggar och upptäckte att september snart är slut . Fort ut för att ta några sista bilder den här månaden , som försvunnit väldigt fort. Jag förstår inte att tiden bara rusar iväg ibland. Inte vet jag vad jag gjort av tiden heller. Jag har varit mycket ute i trädgården och fixat en del inför nästa säsong, rensat, klippt planterat om osv. Den sysslan kan man hålla på med i evighet,
Ogräset växer med fart på grund av regnet nu och jag försöker hålla det borta så mycket det går. Det underlättar senare i vår.
 Den här clematisen blommar och blommar och dom silvriga fröställningarna blir en extra blomning och hänger kvar ända till jag klipper ner alltihop.




 Gult, gult, gult så långt ögat når. Alla dom här har blommat hur länge som helst minst 1-1 1/2 månad. och ännu är dom fina.
 Äntligen har dom här slagit ut, Actea heter dom väl numera och den här heter Actea  simplex Hillside Black Beauty. Doften är helt underbar. Vi har ju haft en varm höst som gynnat blomningen på för dom, ibland hinner dom inte slå ut.
 Vaxklockan är också sen i år men nu blommar den för fullt.
Och den här, Hemerocallis fulva Kwanso, blommar nu. Den borde ha blommat för länge sedan.Egentligen har jag den för dom randiga bladen men just nu är blomman riktigt fin också.
Få se vilket väder helgen erbjuder, om det blir ute eller inne. /Carita
 

8 kommentarer:

  1. Härlig höstblomning och det är ju så att det här med starkt färgade den här årstiden är extra trevligt!
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  2. Fantastisk blomning hos dig! Vaxklockan ser jätte fint ut!
    Här skulle det också behöva rensas...och vissa växter tas bort helt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Du har många fina växter som blommar ännu.Höstfärger ser det ut att vara.Ja nog är September slut sista dagen idag.Hoppas vi får lite fina dagar så man kan jobba lite ute för ogräs har jag gott om.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  4. Det blommar fint hos dig, härligt med lite färgprakt på hösten. Här blir det nog en utedag, för solen skiner och det är fint ute.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  5. Åh så mycket fint ni har som blommar i er trädgård nu. Och dom gula färgerna dominerar mycket på hösten. Hemerocallis fulva Kwans är verkligen ståtlig men bladen är något extra och dom har man ju glädje av hela säsongen. Idag har vi gått in i oktober. Det har varit en skön helg och nu tittar solen fram efter en morgon med lite moln. Det blir en dag i trädgården.

    Ha en skön söndag!
    Anita

    SvaraRadera
  6. Herlig med alt det gule som blomstrer hos dere nå ! Månestråle eller voksklokken er virkelig flott nå:-)
    Høstormedruen vår ser kun ut til å rekke å blomstre på et spir i år..
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
  7. "Vanliga" Kwanso är en av årets långblommare här. Vaxklockan har jag inte här, såg den en gång och den är allt lite läcker. Föredrar ljusare gult. Läckert tätblommande silverax med långa fina spröt i blomman.

    /Anette

    SvaraRadera
  8. Så fin sammanfattning och fint med alla gula blommor. De klär hösten vackert :) Jag hoppas få lite fint väder i oktober för mina vanliga septemberjobb har inte hunnits med.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera