lördag 18 mars 2017

Spanien 10 dagar.

Jag missade förra veckans Blommig Fredag för på torsdagen åkte vi till Spanien. Jag såg att det skulle handla om glädje men jag var lite sur på det ombytliga vädret så vi bestämde att åka till Spanien för att åtminstone få lite värme.
Första  sex dagarna var varma och soliga 25-30 grader, såå skönt. Men efter det blev det väderomslag med regn  och betydligt kyligare 15-18 ungefär.
 På torsdagen den 7:e åkte vi från Skavsta och det blev snöstorm och iskallt precis innan vi gick ombord. När vi landade i Alicante och besökte en botanisk trädgård såg det ut så här, det var varm och vi hade fel kläder för vi hade inte hunnit byta.
 Vi var här för ca 20 år sen och jag antar att det hade skett en del förändringar.
 Vi hade bokat att få följa med på en utflykt till en getfarm mot Cartagena. På hemvägen skulle vi äta lunch som blev på ett ställe som ligger på La manga. Ärmen kallar dom det, en lång smal landremsa ut mot medelhavet och innanför en slatvattenlagun. Det här är där vi satt vid stranden in mot lagunen. Det var nästan stiltje.
 En dag ägnade vi en del tid över att leta efter små lecakulor, hos några plantskolor. Det gick väl sådär, dom visste inte vad det är och inte var vi skulle få tag på det heller. Men vi kom på att det förmodligen finns hos byggvaruhus och liknande och såna brydde vi oss inte om att leta efter. Plantskolorna var inte mycket att ha, inget för oss i alla fall.

Vid strandpromenaden i närheten där bor står det här trädet och blommar för fullt och nästan helt utan löv. Vi har ju sett det tidigare men på hösten och då såg det likadant ut med blommor och all. Undrar om det blommar hela sommaren. Ingen verkar veta vad det heter.

 Ser man noga på den här så ser man två papegojor som sitter bredvid varann. Dom förde ett himla oväsen och tjattrade. Det fanns en hel del såna som flög omkring mellan palmerna. Det går att klicka upp större bilder så ser man bättre.
 Sen på måndagen hade vi bestämt redan hemma att vi skulle följa med på en liten vandringstur som Club Nordico ordnade. På grund av att vädret blev sämre blev vi bara 6 personer. Vi hann i alla fall gå en bit innan regnet kom och vi var tvungna att vända, det var synd , jag hade gärna fortsatt.
 Där fanns så många olika växter i naturen som jag aldrig sett. Vi kunde ju se ungefär vilket släkte dom tillhörde men inte så mycket mer. Det fanns hur mycket olika som helst när man började se sig omkring.
Hit måste vi åka igen , på våren. Jag ska försöka få tag i en bra bok om växter i Spanien som vi kan ta med. Det skulle vara roligt att veta vad det är man ser.


 Den här hittade jag på nätet, tidig sabellilja Gladiolus italicus. Jättefin. Vi har en som ser nästan likadan ut, Rysk sabellilja, Gladiolus imbricatus, som är härdig här.

 Det här området ligget på vägen ut till La Manga och lite längre ut finns också  ett stort naturreservat som man kan vandra i. Nästa gång vi åker dit, om det blir på våren, ska vi försöka ta oss till dom här områdena igen.
 På vägen ner till  stranden står en massa olika träd, en del blommar så här fint och jag har ingen aning om vad det är.
Nu är vi hemma igen och jag har hunnit ta en tur i trädgården. det ser lovande ut.  /Carita

6 kommentarer:

  1. Åhh vilka härliga bilder! Precis vad jag behövde idag när jag kikar ut på snön som sakta dalar utanför fönstret, usch...
    Ha en skön lördag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder från ett land som har lite mer värme just nu än vi har och hämta lite inspiration.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  3. Men välkomna hem! Så härligt att bara sticka iväg från snö och snålblåst och landa i solen. Jag har tittat på alla bilder i förstoring och det var knappt jag såg papegojorna ändå. Dom var verkligen kamouflerade. Det bästa med att åka iväg den här tiden på året är att då märker man faktiskt att det händer en hel del på en vecka här hemma, sånt man inte ser när man befinner sig mitt i det.

    Ha en fin söndag! Vi håller tummarna för att solskenet håller i sig.
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Härligt att få komma iväg på en resa till sol och värme, och med många upplevelser med hem.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  5. Va skönt med en försmak på våren när det var så vintrigt och tråkigt här hemma. Det låter som en spännande resa!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  6. Härlig resa, och särskilt såhär års. Här en vår gjort en botanisk resa till Kreta. Med kunnig guide blev den helt fantastisk. Vill någon gång återkomma och vandra bland ängar, Rainer och högslätter.
    Anette

    SvaraRadera