fredag 24 augusti 2018

En riktig surdeg

har den här rabatten under asken varit i många år. Det går nästan inte att odla något där  och det har varit en riktigt  oreda med allt möjligt. Senast har jag haft olika lungörter (Pulmonaria)  som varit fina på våren men sen ser dom ju bedrövliga ut, i synnerhet den här sommarens torka. Nu har jag rensat bort alla dom, nästan, jag lämnar några och får se till våren hur det blir. Jag tar inte bort allt  i den rabatten ännu men kanske får jag ändra mera senare när jag ser hur det  kommer att bli.
 Det här är för en vecka sedan. Det vissna i järnringen är en Iris brevicaulis, Ziqzaq iris som vi haft i många år. Den vill ha mycket fukt, nästan kärrmark och det försökte jag göra i den här , men det blev helt misslyckat. Den har blommat en gång på ett annat ställe i trädgården och det var en sommar då det regnade nästan hela tiden och var rena sumpmarken i hela trädgården. Det kan man ju inte tro att förekommit ens.
Irisarna ligger nu i en balja och jag ska försöka ta rätt på några och placera någon annanstans.
 Här har det mesta rensats bort, hoppas jag. Nedan en bild från andra sidan asken. Där har jag fortfarande liljekonvaljer och en rodgersia som inte heller trivs så bra men den får vara kvar än så länge.

 Hade ingen egentlig plan om hur jag ville ha det men tänkte använda stålringarna igen + en högre som låg och skräpade.
 Vi har stenar runt våra gräsmattskanter och här har det varit lite mycket lutning så jag ville höja upp rabatten en del.
Jag gjorde en ny kant innanför den befintliga av stora gatstenar som vi hade på lager.

 Den höga stålringen har vi tryckt ner en bit och dom andra ligger bara på jordytan.
Så nu ser det ut så här. Ringarna är fyllda med jord blandad av kompostjord, lite köpejord och sand. Jag har funderat vad jag skall ha här och inte riktigt bestämt men jag tror att jag vill ha rudbeckior av olika slag. Det finns så många att välja på nu men tyvärr verkar dom flesta vara svåra att övervintra av dom nya sorterna. Men kanske att det kan lyckas om jag blandar i mera sand i ringarna så att det blir väldigt väldrenerat. Sen vet jag inte vad jag skall ha runt ringarna, det får jag fundera på. Helst ville jag plantera nu men nu får allt ligga till sig över vintern. Jag måste se hur mycket som kommer upp igen i vår som jag måste rensa bort innan jag planterar nytt. Spännande.  /Carita

12 kommentarer:

  1. Det där blev ju väldigt snyggt.Bra att odla i ringar.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Va snyggt det blev. men en del jobb för att komma dit. Man vill ju ha kvar träden (oftast) men de är glupska och det blir svårt med växterna under. Gillar era ringar skarpt. Jättefina.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
  3. Hei Carita.
    Så fint at du tok før og etter bilder! Det ble skikkelig fint med stålringene i det opphøyde bedet. Kjekt å ha noe stein liggende, det blir det alltid bruk for:-)
    Har rensket i bed og beskjært en del busker og trær i dag, skulle gjerne ha tatt et par før bilder...
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
  4. Det ser ut att bli bra - väldigt snyggt med ringarna och den nya kanten. Det har blivit kul att jobba i trädgården igen känner även jag.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  5. Hej Carita!
    Det ser fint ut, har också en del växter att flytta på och plantera. Min Rodgersia trivs inte alls där den står, om den överlevt.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  6. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera
  7. Det blev ju riktigt fint med ringarna i backen där kommer det säkert att trivas det du sätter dit.Det är alltid roligt när man gör om i trädgården särskilt efteråt när jobbet är gjort då ser man hur fint det blir.Själv har jag ändrat om i en hel del rabatter jag har haft hjälp av maken med vissa tunga jobb man känner sig så nöjd efteråt.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  8. Vilka vackra ringar! Du kommer nog på vad du ska plantera här så småningom, jag är imponerad över att du lyckas hålla dig ändå tills nästa år:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  9. nice article great post comment information thanks for sharing.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera
  10. Låter fint med olika rudbeckior i cirklarna. Snyggt blev det med de större kantstenarna och de rostiga ringarna! Visst är det bra med lite lager av olika grejer. Rätt vad det är hittar de rätt plats:)
    Hoppas ni får ordning på rabatten...annars får du fylla på med nått snyggt grus. Kan bli snyggt mot kantstenen och de rostiga ringarna.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  11. Your garden is turning out lovely. It looks like you are having some great growth in your garden as well. Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts.

    World of Animals

    SvaraRadera
  12. Snyggt med de rostiga stålringarna! håller säkert endel ogräs borta också.
    Har själv några gamla halverade tunnor jag brukar odla i också, mycket behändigt.
    Så kul att förnya rabatterna ibland, förstår ivern att gärna vilja plantera något nu genast där! Fin helg!

    SvaraRadera