lördag 11 februari 2012

frösådd

Det här är en massa Iris latifolia 'Mont Blanc' som vi fått från Blekinge och som redan hade självgrott när vi fick dom i december. Då var dom små men nu är dom redan upp till 10 cm.

Vi köpte en sålåda med undervärme och det var väl lite för bra, mycket som jag sått i don har redan grott. Få se om jag lyckas få dom att överleva tills dom går att plantera ut. Jag sådde bl a en Cobaea och den är 5 cm nu.

Nu har jag sått nästan alla frön som jag beställde . Jag hade egentligen tänkt att jag skulle ta hand om alla sådder jag har från förra året men det är svårt att låta bli när katalogerna trillar ner i brevlådan. I år har jag inte beställt från Trädgårdsamatörerna utan från Konnäsörsklubben, Impekta och från Tjeckien. Från Tjeckien har jag beställt enbart irisar som är en favoritblomma. Än så länge tar sådderna inte så stor plats, problemet uppstår ju sen när allt skall skolas om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar