lördag 24 februari 2018

Februari- helt händelselöst.

Jag tog en paus i bloggandet för jag hade inget att säga om trädgården. Det har varit tomt på idéer och det har inte hänt någonting på den fronten.I trädgården händer ingenting och tom vädret har tagit en paus och står still. Samma väder dag ut och dag in, kallt på nätterna, något varmare på dagen när det har varit sol. Vi har väldigt lite snö så tjälen kommer att gå ner och bli djupare.  Jag antar att det kommer att ta lite tid innan allt tinar . Vi eldar lite  i kaminen  för att få lite inomhus-mys och försöker promenera när det är sol och vackert.
Nu har jag i alla fall börjar förbereda lite inför vår och sommar. Pelargoner har inte riktigt varit mina favoriter på ett tag och jag brukar ha dom som ettåringar och köpa nya varje år. Förra året köpte jag ett antal som jag hade i krukor på väggen och dom var jättefina, blommade hela sommaren. Nu var det ju en bra sommar för dom, sol och varmt och inget regn.
Hur som helst så sparade jag alla i uterummet. Nu har jag planterat om dom flesta och klippt ner. Och då blev det en massa sticklingar som jag har planterat, 20 st blev det. Resten kastade jag.
Spännande att se hur många som klarat sig. Nu får dom stå inomhus tills dom rotat sig och jag ser att dom växer.
Nu känner jag att jag är lite på gång i alla fall. Skönt,
 Frösådderna står ute ett tag till men snart får dom flytta till växthuset.
 Här är alla sticklingar. Moderplantorna är klippta och omplanterade. Några klipper jag inte ner så mycket.Jag toppar dom senare när dom börjar växa till  så att dom får grena sig . Jag har också några sticklingar som jag planterade under hösten, dom ska också toppas nu.


 Jag var tvungen att ta en bild på Rhododendron Fantastica som ser väldigt frusen och mager ut nu. Den är full med knoppar så om dom inte fryser ska den förhoppningsvis se ut som nedan. Bilden från maj förra året.
 Ljuset har kommit tillbaka och det börjar märkas tydligt nu, underbart. /Carita



6 kommentarer:

  1. En del händer det ju ändå med pelargoner och sådder. Ibland önskar jag att jag kunde hålla fingrarna mer i styr och inte hålla på med sådder hela tiden. När vitlöken är satt i november har jag en dryg månads uppehåll innan jag börjar med vintersådderna och sen är det full rulle hela året. Jag hinner inte riktigt längta. Samtidigt känns det förmätet att önska en sån sak, rätt som det är kanske man blir sjuk och inte klarar att så. Allt har minst två sidor. Ikväll har jag satt tre sorters tomater och jordmandel. Har några pelargoner kvar att ta hand om också.
    Nu kan man väl snart driva på lite kvistar också. Då känns det genast mer vårligt. Undrar om nån testat att driva rhododendron...
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Hej Carita!
    Jag lyckas inte riktigt med pelargoner. Har köpt några Engelska för en månad sedan. En har vissnat, två är fortfarande ganska ok. Förstår inte varför de inte trivs hos mig. Har börjat lite smått med sådder, har perenner ute i snön, och paprika inne. Tomaterna väntar jag med ett tag till.
    Ha en fin helg/Marika

    SvaraRadera
  3. Ja vädret är inte nådigt för växtligheten nu. Imorse när jag gick upp var det minus 11. Nästan ingen snö heller som kan skydda växterna. Din Fantastica ser ut precis som min och igår så lade jag över säckväv över de flesta av mina rhododendron. Gör det varje år i februari och då brukar knopparna klara sig. Det märks så tydligt för ibland sticker det ut grenar utanför säckväven och på dom brukar knopparna torka. Tjältorkan är det värsta hos mig när vi kommer fram mot april och i år lär det bli extra besvärligt.

    Dina pelargoner tror jag kommer att bli jättefina, sticklingarna ser ju så friskt gröna och fina ut. Jag har inte kommit igång ännu med omplanteringen. Det har varit för kallt i uterummet där jag brukar hålla till. Jag väntar nog ett par veckor till, det brukar fungera.

    Ha en fortsatt fin helg, nu skiner i varje fall solen!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Känner igen känslan - allt står liksom och stampar. Men jag har plockat in en del frösådder i verkstan nu när man lovat så kallt. Och en del frösådder står inne - de kan jag alltid kika på...

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig rådis - och med ett perfekt namn! För det är ju ganska fantastiskt att gå från ytterligheten med hopdragna blad till den otroligt vackra blomningen. Tyvärr trivs ju inte rådisar här, men jag har en i alla fall där jag bytt ut all jord. Den är ljust gul med lite rosa i mitten av blomman och den blommade om förra året och har knoppar i år!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  6. Februari är lite trist och det händer inte särskilt mycket man går och väntar på bättre tider ett plus är dock det att det blir ljusare för varje dag.Vad spännande med en Rhododenron som har knoppar.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera