söndag 28 januari 2018

Vinter, vår eller vilken årstid är det.

Jag känner mig lite förvirrad av det här vädret och vill nästan gå ut i trädgården och börja städa bort vintern.  Ibland känns det nästan som vår fast jag vet ju att vintern återkommer igen innan det blir riktig vår. Snön vi fick senast försvann ju på ett par dagar, helt enkelt regnade bort och det har varit plus-grader sen dess. I natt regnade det så jag blev väckt av att  vattnet rann i takrännan. Nu börjar det bildas små vattenpölar på gräsmattan.
I går  äkte vi till Nyköping och lyssnade på reseskildring från Dolomiterna som ett par av våra föreningsmedlemmar berättade om. En ibland strapatsrik vandring  bland fjällen i alperna men väldigt spännande.
Vi försöker ta promenader i vår omgivning men några alptoppar  är det ju inte tal om. Vi får hålla tillgodo med det vi runt oss.
 Medan snön låg kvar fick vi besök av ett par domherrar men sen snön försvann är det inte många fåglar trots att vi matar dom. Jag gvll ju i alla fall ha några på fågelräknings listan.
 Ekorren och hackspätten verkar samsas bra.
För tillfället bygger man om slussen i Södertälje och det har gjort att många promenader längs Södertälje kanal är avstängda. Vi för söka oss andra vägar att gå och senast valde vi att gå förbi vårt lilla vattenfall som just nu brusar rätt mycket.
 Det går en fin stig ovanför vattenfallet där man kan gå tillbaka för att slippa gå samma väg.
 Tallskogen där är full av stenar med grön mossa, jättefint.
Nu har jag fått fröer från TA så det är bara att sätta igång att så. Jag ska skriva etiketter och fylla krukorna med planteringsjord. /Carita

9 kommentarer:

  1. Jag har bestämt mig för att det snart är vår! Även om det råkar bli lite snö igen - alltså LITE - så är det ju bara högst två månader kvar av vintern!!
    Sen kan jag berätta att resterna vi åt idag av lergrytsgrytan (vilket ord) smakade äckligt. Iaf tyckte jag det som åt pasta till. Gubben min åt kokt potatis som vanligt, så han tyckte den var god.....Usch!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Det är en så underbar tid just nu! Allt är framför en! Jag älskar långsamma januari just därför. Är ju själv 40-talist och upplever numera att tiden går för fort. I år har jag inte beställt ett endaste frö från STA utan satsar för första gången på sommarblommor...Härmar lite Botaniskas satsning på pollinerare.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Det ser verkligen ut som Ni har Vår redan av bilderna att döma så jag förstår att det inte är så lätt att veta riktigt.Vi har ju en meter snö här så då är det bra mycket lättare.Det är ändå en härlig tid vi går till mötes och vad trevligt med dessa fröer.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  4. Här vrålar stormen utanför och våren känns rätt långt borta men rasslande fröpåsar håller hoppet uppe.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Härligt med frön! Har inte fått STA fröerna men de från Kina kom igår. Nu är det dags att hämta hem grus och täckgrus. Att ha väder för att promenera utan att bli dränkt - deet längtar jag efter. Idag verkar lovande :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Där har du lite att jobba med.Massor med påsar.Vädret har varit vackert idag med sol.Underbart efter alla grå dagar.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  7. Javisst är vädret omväxlande. Från vinter till vårvärme och så en ny omgång med snö. Idag regnar det mest men mot slutet av veckan ska det bli minusgrader. Då kommer den där eländiga halkan igen. Det var många fröpåsar, verkligen ett vårtecken. Vilken fågel vann hos dig? Hos mig blev det till slut blåmesen.

    Ha en skön onsdag!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos mig var det faktiskt gråsparv , det kanske slank med någon pilfink också. I dag var det massor av fåglar plötsligt, olika sorter men ca 15 grönfinkar som jag bara sett ett par av tidigare.
      Snö o slask igen, hoppas det smälter bort innan det fryser. Halka är det värsta jag vet när man vill gå ut. Ha det bra.Carita

      Radera
  8. Fine bilder fra sikkert fine turer.
    Jeg kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen av vinteren deres. Jeg aner ikke hvor mange "vintre" med snøfall, regn og full vårstemning, vi har hatt denne vintersesongen.
    Det er deilig når vi nå er kommer fram til tiden hvor vi sår og planlegger ny hagesesong.
    Ønsker dere fortsatt fin uke.
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera