lördag 20 januari 2018

Mitt vinterland

Den kom till slut, snön. Jag hade nästan ställt in mig på att den skulle utebli. Nu är jag i alla fall glad över att vi fått lite snö för det har ju blivit lite kallare och växterna behöver ett vintertäcke.

För att fördriva lite vintertid och mörkret som rådde innan snön kom åkte vi på 'Trädgårdsfest mitt i vintern' i Varberg, trädgårdsamatörernas vintermöte. Vi tyckte det var lite långt men bestämde oss ändå för att åka, tillsammans med våra  trädgårdsvänner. Vi bestämde det här tidigt och var lite oroliga över hur vädret skulle vara. Vi hade tur för vägarna var torra och fina. Snöovädret och stormen kom när vi hade kommit hem. 
Det var helt otroligt att så många åker dit och från många delar av landet. Jag tror att vi var runt 100 pers , jag har inga siffror på det men vi fyllde en hel aula i Campus i Varberg.

Vi fick lyssna till många inspirerande föredrag, bl a  Mona Wembling, landskapsarkitekt www.wembling.com , och Sara Brenne som driver Nyhagens Trädgård  och plantskola www.brenne.se.
Sen fick vi lyssna på Magnus Lidén, botanist och forskare, om några av  hans resor i Himalaya och sydvästra Kina och Kjell Furbergs resor till Kina.
Dessutom fick vi lyssna till Ivar Edvinsen som gjort många resor i Europa  och har europas orkideér  som specialintresse. Bilder från Ivar kan man hitta här www.cameralife.se
Den om orkidéer var spännande, måste undersöka om man kan hitta såna i omgivningarna där vi brukar i Spanien.

I övrigt händer inte så mycket, jag väntar på mina frön på STA
Ha det fint i vinterträdgården. Carita.
 Vi hade köpt en massa fina citroner och jag kom mig äntligen för att baka en citronpaj som jag tänkt länge, och det passar ju bra så här i väntans tider. Lite omständlig men jättegod, tyvärr alldeles för god egentligen. Men lite för man väl unna sig så här i vintertid.

 Det är ju vackert så här också med alldeles vit orörd snö.
Blåklocka eller en blå klocka.
 Vi väntar på våren.
 En favoritrabatt tidigt på våren med massor av lökväxter.
 Rödbladig ormhassel.
Vår bollklippta thuja  vintermössor.

4 kommentarer:

  1. Hej Carita!
    Vi har ungefär lika mycket snö, blev ljust och fint i trädgården. Den bollklippta thujan är fin. Har inte kommit igång med sådderna ännu heller, väntar på en leverans till av frön, men snart sätter jag igång.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Där var jag också :) Synd att jag inte visste - det kunde varit roligt att få ett verkligt ansikte till namn och blogg. Jag fick frågat Magnus under middagen om det här med uttalet på växtlatin och varför det skiljer sig mot det jag lärt mig i klassiskt latin.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Ja vi fick lite snö till sist. Dessvärre ska det ju bli 5 plusgrader på onsdag så då blir det grått och slaskigt igen. Det är tur man hinner ta lite bilder så man minns hur det såg ut. Er trädgård klär i vinterskrud. Den blå klockan är vacker. Och fåglarna som väntar på våren. Thujan i vintermössa är väldigt dekorativ.

    Ha en fortsatt skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Trädgårdsfesten skulle varit något det, låter mig inspireras av hela årgången -17, av gardeners world. Här bara några kvar sedan är jag ikapp med verkligheten.
    Snön vi fick var så vacker, i natt förvandlades det till något fulare.
    Anette

    SvaraRadera