fredag 17 november 2017

Blommig fredag- Trädgårdens vackraste vy.

Det var svårt, att välja trädgårdens vackraste vy. Den förändrar sig med årstiderna.  Vi har tyvärr ingen sjöutsikt och inte ser vi några berg i omgivningen heller, bara en plan villatomt som vi försökt göra så vacker vi kan efter vår förmåga och smak.
 Jag gillar att se trädgården lite ovanifrån och det här är så högt jag kommer om jag inte vill klättra på en stege eller ta mig upp på taket. Då kan man se lite hur den är uppbyggd. Bilden är tagen den eländiga våren -17 den 14:e april. Jag har nästan glömt att den del växter frös och rhododendron-blomning uteblev på några av dom tidig blommande.
 Vackraste tiden börjar i maj för mig när det börjar grönska, och det går fort ser man när man tittar på gamla bilder. Den här är tagen den 11 maj
 och dom här två tagna 31:a maj

 I juni den 6:e är allt fullt utslaget och grönskan nästan sticker i ögonen.
 Grönskan fortsätter den 20:e juli trots den torra sommaren och bevattningsförbud.
 Glanskörsbäret i motljus den 11:e augusti
 och en plats i skuggan den 17:e
 September hoppar jag över men så här kan det se ut den 14:e oktober som det gjorde i år. Vi hade jättefina höstfärger.Det här är några av dom vyer jag fastnade för, vill ni se andras vyer kan ni gå in på Bland rosor och bladlöss

13 kommentarer:

  1. Det är verkligen både roligt och fascinerande att se bilder tagna uppifrån. En vy som inte trädgårdens besökare får se och ett bevis på hur otroligt fort det går när allt slår ut (nog är det orättvist om man jämför med hur lång tid allt bara är vintrigt och dött?).
    Gillar att se hur det lilla bordet flyttar runt från bild till bild.
    Önskar er en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Ni har så fin trädgård den ser så inbjudande ut.Att se trädgården från en annan vinkel och från ovan gör att man får ett helt annat perspektiv.Trevlig helg/Margareta

    SvaraRadera
  3. Så fina höstfärger trädgården presenterade på den där sista bilden. Väldigt vackert när det börjar grönska. Vi har det att se fram emot.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Jeg tenkte mer på utsikter inne i hagen, og ikke ut av den...
    Svært frodig utsyn, med mange fine trær :)
    God helg!

    SvaraRadera
  5. Roligt med bilder från ovan. Man ser mycket då. Vilken skillnad mellan 11 och 31 maj!
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Jag har ju haft förmånen att få besöka er fina trädgård flera gånger och vet att där finns många fina vyer. Kul dock att få se dom lite grann från ovan. Höstbilden är magnifik. Tänk att trädgårdarna klarade sig så bra ändå trots bevattningsförbudet. Oktober var en av de regnrikaste oktobermånaderna sedan 1931 stod det i tidningen imorse. Förhoppningsvis får vi också lite snö så att grundvattennivån stiger så vi slipper förbud nästa år.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  7. Jag är så glad att jag varit hos er och tittat på er vackra trädgård för nu "ser" jag er trädgård på ett annat sätt och förstår helheten :)
    Så himla vacker vy, så där lite från ovan! Men märkligt är det att jag fortfarande upplever våra trädgårdar ganska lika på bild men inte i verkligeheten!?

    Mmmm, Julibilden är magisk :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det konstigt, jag gillar ju er trädgård för jag tycker att det är riktigt min egen stil, men ändå inte egentligen när man ser den i verkligheten. Fast vi har ju många olika rum och stora rabatter så det kanske är det som gör det. HA det fint. Carita

      Radera
  8. Hej Carita!
    Tänk att en trädgård kan ha så många olika utseende under en säsong. Grönt och fint på sommaren, och härliga höstfärger.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  9. WOW! Tänk att ni skapat den vackra vyn själva!! Roligt med vinkeln uppifrån. Jag skulle vilja ha nått liknade över våran...kanske ska prova ta stegen i vår;)
    Trevlig fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  10. Många fina vyer. Just förändringarna under året är väl nåt av det härligaste med både trädgård och natur.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Vyerna växlar men trädgården består. Man behöver verkligen inte se berg eller vatten för att ha fina vyer. Fina uppstammade träd, färger och grönska är andra komponenter som gör det.

    Ha en fin söndag! Carina

    SvaraRadera
  12. Hejsan Carita!
    Det tycks inte spela någon roll vilken vy du väljer. Alla ser otroligt fina ut. Att få skapa en trädgård utifrån sina egna önskemål är ett riktigt privilegium i denna oroliga värld. Du har verkligen lyckats med dina visioner.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera