torsdag 5 oktober 2017

Oktober, höst eller vad?

Vädret har bjudit på omväxling minst sagt, sol, blåst, regn om vartannat. Vissa har varit helt underbara höstdagar men vissa har jag helst suttit inne och lyssnat på regn och blåst. Men det är väl så det ska vara när hösten är i antågande.
 En hel del blommar ännu. Jag hann ut och fota tidlösan innan regnet tog dom. Dom lägger sig gärna när det regnar och blir för blött. Den här är pålitlig, Colchicum 'Harlequin' och jättefin -
 Colchicum 'The Giant' fin men blir ofta hög och lägger sig.
 Colchicum tenorii, en liten späd variant som inte för något väsen av sig men söt är den.
 Colchicum speciosum Album, kritvit och vacker och rätt stadig.
 Den här är också fin men jag är osäker på vilken sort det är.
 Eucomis bicolor, tofslilja. I den här krukan finns numera 3 stora lökar men bara en blommar än så länge. Nästa år hoppas jag alla tre lökar får en blomstängel. Det blir väldigt maffigt med många i en kruka. Nu håller lökarna på att växa ur krukan så jag måste byta till en större  + en mindre lök till som jag också har.  Själva blomstängel är ca 40 cm eller mer.
 Och så mina stackars pelargoner som jag inte bestämt än vad jag sak göra med. Jag hade bestämt att inte övervintra pelargoner, förutom ett par speciella, men  nu vet jag inte. Dom har blommar hela sommaren och ser fortfarande ut så här, hur kan man slänga dom? Jag för låta dom hänga här ute på väggen tills dom ser alldeles skrumpna ut och sen se om jag verkligen ska ha dom kvar.
 Och här är också en pelargon, den i bakgrunden och ett vackert palettblad. Pelargonen Mrs Quilter var redan på väg till komposten i början av sommaren men den stod ute gömd, och bladverket blev så fint i solen  och här passar det bra ihop med palettbladet.Jag tog faktiskt ett skott av pelargonen, som har rotat sig och blommar nu , så egentligen har jag två av samma sort. Få se vad jag bestämmer mig för att göra med den  här gamla plantan, kanske åker den ner i källaren i alla fall. 
 I början av veckan plockade vi in alla växter som skulle in så nu har dom övertagit uterummet helt och hållet. Dom skulle  kunna stå ute ett tag till men jag vill inte ha in dom helt genomblöta, dom behöver torka upp lite och så kan jag reglera bevattningen själv. Det har ju regnat en hel del dom senaste dagarna.

 Kanonviskan , Hedychium gardnerianum blommar med två blommor just nu. Jag är glad att vi lyckats få den att blomma trots att det inte varit så varmt den här sommaren. Förra sommaren hann vi
inte få en enda blomma, i år har den två. Den doftar dessutom underbart. Jag har skrivit om den tidigare. Det är släkt med ingefära som vi äter, rötterna ser likadana ut. Vi tog en liten rotbit på Azorerna för många år sen. Vi har delat den många gånger och just nu behöver den delas igen för den håller på och spränger krukan.
I går var vi till Elmiamässan, trädgårdsdelen, i  Jönköping. Det är en fackmässa för trädgårdsfolk och företagare men vi hade en inbjudan att beska den. Dom hade massor av olika saker för trädgård, bl a en massa inför nästa trädgårdssäsong. Det som var synd var att vi inte kunde beställa eller köpa växter men vi kunde se vad som kommer ut på marknaden nästa år. Där fanns en hel del spännande jag hade velat ha.  Carita 

6 kommentarer:

  1. Hej Carita!

    Jättefina tidlösa, jag har aldrig planterat någon just på grund av att de lägger sig men nu fick jag tips att det finns sorter som orkar stå raka - tack!

    Klart du skall övervintra pelargonerna, inte är de redo för komposten inte.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera
  2. Läckra krukor du har. Tofslilja och kanonviska har jag provat för jag gillar dem skarpt men lyckades inte så bra som du. Tofsliljan bara lägger sig ner. Blomstängeln blir för tung. Härligt med uterum.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Hej Carita!
    Så fina dina tidlösa är, har tänkt länge skaffa mig, men det har inte blivit av. Mrs Quilter har härliga vackra blad och de andra blommar så fint. Nu är det dags att flytta in växterna, hjälpte dottern att tömma växthuset igår, och några fina plantor av chili och paprika hamnade i hennes uterum. Solen skiner, det blir en fin dag.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  4. Visst är väl tidlösan ovanligt fin den här hösten. Jag har sett massor av kraftiga exemplar av blommande tidlösa på mina hundpromenader. Och det är imponerande så mycket ni fått in i uterummet. Inte mycket plats kvar där inte för er själva. Men jag har det likadant, uterummet är växternas vinterplats, inte vår. På vintern försöker vi hålla ca 7-10 grader där. Mina växter ska flytta in imorgon. Dom mår ju som sagt bra av att vara kvar ute länge men jag börjar oroa mig för att det rätt som det är blir en rejäl frostnatt. Kanonviskan är ju magnifik. Kul att den blommar. Och visst är det svårt att slänga pelargoner.

    Önskar er en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  5. Brottas med samma problem - var göra av pelargonerna? För doftpelargonsticklingarna jag köpte i våras har blivit jättefina pelargoner i sommar...

    Tidlösorna så fina :) Jag odlar 'The Giant' och fotade den igår när solen precis värmt bort frosten och täckt med små vattendroppar.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  6. Så utrolig mange fine sorter Colchicum du har. De dekorerer så fint i hagen når det meste annet har gitt seg. Litt av en samling du har på planterommet. Jeg har dessverre ikke så god plass til overvintring, så må være nøye med å velge ut hvert år.
    God ny uke.
    Jannicke

    SvaraRadera