onsdag 18 oktober 2017

Bästa planteringstiden

Nu har det gått ett tag sen jag skrev något men tiden går till att bara vara ute och jag har ingen lust att sätta mig vid datorn när jag är mitt uppe i planering och plantering inför våren, som kommer snart igen. Idag skiner solen  från en blå himmel och jag borde gå ut men nu ska jag först skriva några rader.
 Ena halvan av växthuset är tömt på tomatplantor och tomater.Det blev massor i år till slut. Dom mognade sent och alla blev inte riktigt mogna och då valde jag att lägga in en del.

 En promenad i omgivningarna har vi också hunnit med och då blev resultat det här.
 Vi har varit på några olika evenemang och resultat blev det här, en massa spännande lökar, lotterivinster och annat smått och gott.
 Vi hade vår första träff för föreningen härom veckan och då lyssnade vi på Pia Myrberg från Torvans Trädgård. Hon berättade om sina favoriter i sin trädgård, mycket inspirerande. Då blev det också en del lökar inköpta,
Nomocharis forresti , Erythronium Kinfauns Pink, Iris reticulata 'Halkis', Iris reticulata 'North Star', Crocus tommasinianus 'Ryby Giant' Cuclamen coum hybr., Saxifraga fortunei 'Sugar Plum Fairy'.

A någon anledning, som jag inte ens minns, åkte vi en dag till Plantagen. Dom hade bra rabatt på sina lökar så i stället för fem påsar blev det tio, bl a tre liljor. Lilium Pink Perfektion, Speciosum Rubrum och Stargazer.

Inte nog med det här. Vi blev uppmärksammade på att Gerben skulle hålla föredrag hos Stockholmskretsen på lördag  och då måste vi bara åka dit också. Han är alltid lika inspirerande att lyssna på tycker jag  och i vår ska vi försöka besöka han plantskola.  Han hade också en massa spännande växter så det blev följande: Tulipa dubia 'Tschimgan', Tulipa praestans 'Shogun' Allium nevskianum, Tulipa praestans 'Fusilier' .

Och som grädde på moset vann vi på lotterierna, Polygala chamaebuxus, (vår herres strumpor) Phlox paniculata, röd, Sisyrinchium californicum, Iris versicolor och Podophyllum 'Spotty Dotty'

Jag har haft ett kärt besvär att få ner allt det här. Inte så lätt för det börjar bli fullt med lök också så för det mesta stöter jag på andra lökar där jag försöker gräva. Nu är det gjort i alla fall och jag ser fram emot våren när allt ska komma upp.
Jag vet inte hur det kan bli så här egentligen för jag hade bestämt mig för att inte köpa flera lökar men det är så svårt när det finns så mycket spännande som man vill ha.
 Och så har det blivit höst i trädgården med alla underbara färger.


 Katsuran har blivit gul men vår doftar inte pepparkaka.

 Favoriten just nu är ullungrönnen, den har en sån otrolig höstfärg. Nu ska det bli kyligare säger SMHI. Hoppas i alla fall på en fortsatt fin höst.

7 kommentarer:

  1. Försökte skicka ett långt inlägg, men det gick inte..... gör ett nytt försök! Nu ska jag tydligen välja nån bild med båt innan jag kan ladda ner det här!?
    KRAM
    susie

    SvaraRadera
  2. Så fint med alla färgerna och grattis till vinster och att du fått ner löken! Här står två bärkassar och två kartonger och väntar på mig. Jag råkade komma trea i en instagramtävling hos Blomsterlandet med presentkort på 2500kr som jag köpt lök för. Mest bassortiment och tulpaner men i kartongerna finns det spännande saker också.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Vi fick också mycket tomater till slut. Har tomatsoppa och tomatsås till pizza i frysen till vintern. Plus inlagda tomater som vi använder i pastasås.

    Visst är det svårt att inte köpa lökar när dom ligger där och frestar. Jag köpte en del när jag var på trädgårdsresa i Berlin och dom har jag också fått i jorden vilket känns skönt.

    Det är mycket höstvackert i er trädgård nu. Ullungrönnen är fantastisk. Hade jag plats skulle jag ha en också. Älskar den intensivt röda färgen.

    Ha en fortsatt skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Du er virkelig mer i rute enn det jeg/vi er her. Godt å kunne ta vare på det en dyrker. Her ble alle tomatene modne, så det ble endel i fryseren. Vanskelig å benytte alt når det modnes samtidig.
    Skikkelig hell med gevinster:-)Og.. takk for fine høstbilder fra hagen.
    Ha en riktig fin uke/Eirin

    SvaraRadera
  5. Hade förmånen att kunna besöka Gerbens 'löklördag' en söndag i oktober. Där fanns mycket spännande :) Om ni ska besöka försök pricka in 'Råda trädgårdsdag' som han brukar ordna i början av maj. En unik samling plantskolor/odlare strålar samman under några timmar. Ett Mecca i sig...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Vad roligt med vinst det uppskattar man alltid Ni kommer att få mycket fägring i Er trädgård till våren när alla lökarna kommer upp.Hösten kommer alltid med så mycket vackra färger som man blir hänförd av.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  7. Hej Carita!
    Sprakande fina höstfärger, så fint. Mina tomater mognade också sent i år, och hade en hel del som fick komma in för att mogna. Smakar inte lika bra, som att plocka dem färdiga i växthuset.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera