lördag 16 september 2017

Septemberbilder.

Har återhämtat mig från den underbara värmen och solen men åkte på en förkylning när vi kom hem. Det är ju övergående som tur är. Den här veckan hemma har vädret varit minst sagt instabilt, regn, sol och skurar om vartannat och bevattningsförbudet är över för den här gången.Det är så skönt att slippa springa med vattenkannor över hela trädgården  så nu ska jag inte klaga på att det är för mycket regn. Det behöver vi verkligen för grundvattnet.
 Nu tar jag en runda i trädgården så blir lite av varje. Det enda gräset som vi har och som är jättefint, ett Miscanthus som vi fått för många år sedan. Jag är lika förvånad varje år det kommer tillbaka och i år är det finare en någonsin. Det verkar ha gillat det torra vädret.
 Och så gräsmattan, den har blivit grön igen och växer så det knakar. Vi har inte behövt klippa på hela sommaren men nu blir det oftare och oftare. Gräset växer ju så länge det är över +sex grader läste jag häromdan. Stämmer det?
 Det nya stenpartiet verkar ta sig bra än så länge. Undrar hur många av dom här växterna klarar vintern. Här finns en lilablommande delosperma, tror jag den heter, som jag tvivlar på att den klarar sig.
 En av dom omgjorda rabatterna ser ok ut än så länge. Jag planterade en rostflockel i framkant men den får jag nog flytta bak i stället, hade lite för bråttom att få ner den.
 Bågstormhatt, Aconitum arcuatum har en härlig blå färg. Köpte frön från Konnäsörsklubben för många år sedan. Få se om jag hinner få några mogna frön från den.
 Mukdenia rossii ,Karasuba; lönnbräcka har jag köpte den som, men är det verkligen den. Hur som helst så gillar jag höstfärgerna.
 Här gjorde jag om en hel del, bilderna är tagna från lite olika håll i den rabatten mot grannen. Allt ser ut att ha klarat torkan den här sommaren och har tagit sig bra hittills. Spännande att se hur vintern och våren blir den här gången.
 Min Aster divaricatus gjorde jag inte så mycket åt. den är helt otrolig, växer i full sol och jag har inte vattnat den en enda gång. Nu är den så här fin.
 Aster divaricatus 'Eastern Star'  har tagit sig bra, lite högre och lite större blommor än den förra.
 I växthuset frodas det som aldrig förr, vindruvor mognar.
 Vi har en  dahlia. I år glömde vi bort den så den kom ut alldeles för sent men nu blommar den så här fint.
 Hydrangea involucrata, har inget svensk namn. Så här mycket har den inte blommat någonsin . Under sommaren trodde jag att den skulle dö. Jag försökte vattna och hålla liv i den men den har sett torr och skabbig ut hela tiden. Men plötsligt nu på sensommaren när vi fått mer regn har den återhämtat sig och har aldrig sett så fin ut tidigare. Dessutom är den egentligen inte härdig hos oss men nu har vi haft den många år så jag hoppas den klarar sig ett tag till.  
 Clematis tangutica 'Radar Love' en vacker clematis som just nu klänger upp i magnolian. Den har massor av blommor och blir jättevacker när alla fröställningar blir silverfärgade. Senare på hösten klipper jag ner den nästan helt och så växer den så här mycket på en säsong.  Helt makalöst.

 Ett sista tappert försök att samla pollen tycker humlan .
 Till sist den här gången, delar av får fina tomatskörd. I år sådde jag en hel del olika roliga tomter. Det har ju kommit så många nya trevliga och vackra sorter som bara är fina att se på och det blir massor av dom. En del har jag ugnsbakat med chili, vitlök örter och olivolja, mums.  /Carita

10 kommentarer:

  1. Hur underbart vackert som helst! Det var nästan i sista stund regnet kom - ska klaga mindre i fortsättningen över regnskurar.

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint du har fortfarande. Nu är det verkligen gräsens tid. De är magnifika nu. Och så olika det kan vara med regnet. Här på Västkusten håller vi på att flyta bort.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Men oj så mycket härligt ni har i er trädgård, både för ögat att skåda och för gommen an njuta av. Vilka vindruvsklasar! Och vilket vackert stilleben med de olika tomaterna. Det är ju helt makalöst så fin hortensian är. Har man bara tur och dom etablerar sig så verkar det gå bra, även om dom egentligen inta ska klara sig här.

    Det är skönt att bevattningsförbudet är över. Och det är samma här med gräsmattan. Det gick fort för den att återhämta sig och den växer så det knakar. Och det därmed +6 grader stämmer.

    Ha en fortsatt skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Tänk vad regnet gör när det äntligen kommer.Allt växer och blir så frodigt igen.Vi har ju haft en mycket torr sommar här på Ostkusten inte nu längre .Vi har nu fått massor med regn så att vi inte vill ha mer på ett tag.
    Er trädgård ser jättefin ut och vilka härliga Druvklasar.
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  5. Hej på er!

    Prövningens tid är över för denna gång och vi har haft underbart väder och fått mängder med regn, så skönt! Det ser ju jättefint ut hos er och vilken lycka när gräset grönskar igen. Det kommer ju alltid tillbaka men det är så himla fult och trist när allt bara är knastrigt torrt och brunt. Vi har heller inte behövt klippa gräs i sommar men nu grönskar det.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera
  6. Det ser så härligt ut med druvorna som hänger ner från taket! Funderar på att skaffa mig en också till växthuset:)
    Stenpartiet ser verkligen fint ut och hoppas din växt klarar vinter.
    Här klipptes oxå gräset. Problemet här är att det är så blött på vissa ställen så det blir svårt att klippa.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Hej Carita!
    Ser så fint ut, tänk vad lite regn kan göra skillnad. Vi har inte heller behövt klippa gräsmattan många gånger i år, den var helt brunbränd, men nu är den frodig och grön igen. Härligt med egna vindruvor, och mycket fint som blommar.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  8. Än är inte trädgårdssäsongen slut! Vilka fina bilder från din trädgård.

    SvaraRadera
  9. Att inte få lov att vattna denna torra sommar måste ha varit superjobbigt. men växtligeheten är ju otrolig och det har verkligen återhämtat sig otroligt i er trädgård.
    Precis såna druvor hade jag tänkt i mitt växthus men av nån märklig anledning blev de gröna istället för blå!


    Det är nov en bra idé att flytta Rostflockeln längre bak ;)

    Kram och ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  10. Verkligen fräscht hos er trots att det är höst. Annat är det här. Skönt att omgjorda rabatterna klarat sig.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera