söndag 13 augusti 2017

Tiden går....

och vi har redan kommit in en bit i augusti. Det känns igen som om jag missat en del av sommaren och våren försvann till intet. Jag tycker att sommaren varit ovanligt kylig, ja temperaturen har väl legat mellan +15-20 grader och det är väl sådär. Några grader varmare hade jag önskat  fast inte den värme dom haft i medelhavsregionen. Jag blir lite fundersam över hur vädret kommer att bli i framtiden och det är det många som börjar bli.
Det händer väl inte så mycket i trädgården, fast egentligen händer det väldigt mycket. Blommor slår ut och vissnar och nya blommor börjar blomma . Det är alltid något som blommar fast det inte alltid känns så. Alla olika bladformer och gröna färger är också jättefint, bara man ser det. Man får ta en runda varje dag och verkligen försöka se vad som händer hela tiden.
Att skriva om varje spadtag jag tar och varje ogräs jag rensar bort blir lite tråkigt i längden men det är ju det som är trädgård. Jag gör om och ändrar lite här och där nästan jämt, flyttar växter och planterar in lite nya. Det har inte gått att plantera nytt när det varit så torrt men på senare tid har vi fått lite regn i alla fall så nu känns det bättre, men det fattas fortfarande mycket vatten. Gräver man en bit ner är det torrt, fukten ligger bara i ytan.
Glädjeämnen har varit dom vackra trädgårdar vi besökt en här sommaren och som äntligen blev av.
 Nu är liljornas och dagliljornas bästa tid. Den här är ca 150 cm hög och har massor av blommor. Tigerlilja, Lilium tigrinum leichtlinii. Doftar inte.
 Lilium African Queen, har en svag doft och är kanske 1 m hög.
 En massa dagliljor, har inte namn på alla.
 Rudbeckia, purpurklätt och nävan Rozanne i bakgrunden.

 Kransveronikan är helt underbar för tillfället.
 Den här heter Lilium Enterteiner och doften är helt gudomlig, känns lång väg.
 Sen gillar jag gula blommor, i synnerhet på hösten. Den här heter Helianthus decapetalus Plenus, Dubbel gullsolros, jättevacker ca 1 m hög.
 Och så har jag sått sommarrudbeckia, Rudbeckia hirta, som har en massa olika färgskiftningar i gult och brunt
 Den här har vi fått av en vän, har inget namn på den men en rudbeckia av något slag.
 Lilium Pretty Woman har jag köpt den här som, googlar man på namnet ser den mest ut att vara vit så jag vet inte om namnet stämmer.
 Daglilja, Hemerocallis Chicago Knobby, otroligt rikblommande
    Och till sist, kronjuvelen Lilium  Scheherazade. I år är den inte lika hög och stor som den brukar vara, kanske beror det på torkan. Jag får ge den lite extra gödning i höst när jag ska plantera om den. Nu är det allt för den här gången.
Ett stort tack till alla trädgårdar vi fått besöka, så otroligt vackra.
Och tack till alla som tittar in på min blogg och skriver en rad, det är väldigt roligt att läsa era synpunkter och tankar om trädgård. /Carita

8 kommentarer:

  1. Hej Carita!
    Det är mycket som blommar hos er, ser fint ut. Vi har haft lika torrt, det har kommit lite regn de senaste dagarna men det är som du säger, bara ytan som blir blöt. Vackra liljor.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Längtar efter att börjar ta de där spadtagen, oändligt många timmar ligger på växthusbygget de senaste veckorna.
    Liljor och jag har liksom inte fått ihop det än. Har en (Landini), men sedan blev det stopp. Uppskattar dem hos andra, och dina ser finfina ut.
    Den dagliljan ser på pricken ut som en av mina men namnet stämmer inte med den jag har. Tycker om den där varma rosa färgen.
    Kransveronikan är vacker, jag byter gärna ut mina strandveronikor (som frösår sig ohämmat). Undrar om kransveronikan är lika populär hos insekterna, för jag värnar ändå om "surret"...
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Så många olika liljor ni har i er trädgård. Börjar gilla dom mer och borde nog skaffa mig några nya:)
    Torrt här också och vattna är jag dålig på.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Ni har så fint i Er trädgård med en hel del vackra blommor som fortfarande visar sin skönhet.Kransveronica finns även i vår trädgård och den är verkligen en juvel bland många andra det är så roligt att det även blommar så här på sensommaren.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder och jag håller med om den ljuvliga liljedoften. Saknar de perenna solrosorna - nånting att önska för framtiden.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Ja man har ju den trädgård man har men det är ofta de små sakerna som ger framsteg så fortsätt skriva om dem! Gillade din dubbla gullsolros. Den har jag inte sett förut. Lyser upp nu på sensommaren.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Vi fick 12 mm regn igår och 5 mm inatt, så nu kan gärna solen få skina igen! Fast jag vet att det bara är en droppe i havet, vi skulle nog behöva regn i en vecka för att fylla upp grundvattnet.
    Efter en veckas semester på fastlandet där jag reagerade över hur gröna och frodiga alla gräsmattor var, så har man en hel del att fixa här hemma. Så nu har jag gjort en liten lista...utan ogräsborttagning för det kan man ju pyssla med jämt!
    Vilka underbara liljor! Jag hade tidigare massor, men också MASSOR av liljebaggar och det verkar som om dom har utrotat dom flesta. Så numera har jag bara två små ruggar med lackröda kvar. Tyvärr!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  8. Känner mig också lurad på sommaren! Var blev den av?
    Så mycket vackert du har som blommar hos dig, speciellt den gula Gullsolrosen!
    Må så gott!
    Pia

    SvaraRadera