onsdag 28 juni 2017

Pionfrossa

Under midsommarhelgen besökte vi Julita och passade på att studera deras pioner. Helt otroligt med alla olika sorter och det här är nog bara en bråkdel av alla pioner som finns. Det fanns skyltar med namn och jag hoppas jag valde rätt skylt till rätt pion. På några hittade jag ingen.
Santa Fe

Cheddar Gold

Cora Stubbs

Heter Coral någonting, kanske Superb 


Christina, underbar färg. 

Peter Brand

Do Tell

Edulis Superba

Cloire de Charles Gombault

Shirley Temple

Och så en bild från vår  'sommardjungel'
Vi hörs/Carita


9 kommentarer:

  1. Så många vackra pioner! Kul med utflykt. Jag har inte besökt Julita sen jag var barn på en skolresa och då var jag inte så värst intresserad av trädgård:)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Denm där Cheddar Gold var otroligt läcker! Hade 5 pioner, men i år har bara två kommit up och blommar. Vi - som har sån där konstig jord som mer ser ut som mörk finkornig sand (heter nåt speciellt som jag glömt just nu) - har nog haft det alldeles för torrt i år, det är massor som skadats.
    Med nästan 5000 kvm så hademan ju haft plats för hur mycket rabatter som helst. Istället har jag börjat lägga igen dom! Alla har blivit invaderade av en massa sorts ogräsoch jag har inte kunnat rensa dom ordentligt på 3 vårar nu. Alltså får man bli lite drastisk!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Hej Carita!
    Vilka vackra pioner, är så glad att mina blommar fint. Skulle få vara lite längre.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  4. Så fina och så många det finns att välja på. De blommar verkligen magnifikt nu.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Vilken pionfrossa så fantastiskt fina, alla är en praktfull perenn.Jag har bara Dillpionen som blommar ännu men den som väntar på något gott osv.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  6. Härlig samling! Blir så inspirerad att också åka till Julita i piontider, men det får bli ett annat år. Fint i er egna djungel också, som alltid.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Fint i er djungel nu! Julita vill jag besöka pionsamlare som jag är :) Skulle vara kul att se deras i blom. Midsommar verkar vara en bra tid.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  8. Hej på er!

    Jag får erkänna att jag aldrig varit där när pionerna blommar, skämmigt värre för det är ju inte långt att åka. Vackra bilder!

    Hälsningar från oss!

    SvaraRadera
  9. which pioneer is so wonderful, everyone is a magnificent perennial. I only have the dill pie that blooms yet but the one who is waiting for something good, etc.have good / margareta.


    หนังจีน

    SvaraRadera