fredag 26 maj 2017

Blommig Fredag-Oväntat

I går hade vi trädgårdsbesök, ca 50 personer från  Hälsingekretsen ,med buss. Det är hur roligt som helst med  såna besök. En massa entusiastiska resenärer som vimlar runt i trädgården,  ställer frågor och tycker att allt är så fint. Jag ser bara dom halvdöda buskarna och rhododendron med frusna blomknoppar och en del av träden där inte alla blad slår ut utan bara sporadiskt . Hur ska det bli egentligen , jag väntar på regn,
Tog i alla fall en runda idag för att se om jag kunde hitta något oväntat. Det dyker faktiskt alltid upp något sånt som man inte väntat sig. Det gör att det blir så spännande med trädgård.
 Hosta White Feather börjar ta sig och det blev oväntat många vita blad i år som senare blir gröns dom också.
 Den här hade jag helt glömt att jag planterat, Anemone coronaria, bukettanemon. Plötsligt hade en vacker blå blomma slagit bland låga geranium, snyggt.

 Sen fortsätter det att poppa upp tulpaner efter många år.
 Kunde inte hitta namnskylten på den här, men nog är den speciell
Den här fransade köpte vi för över 30 år sedan i Holland, den har blivit mycket sämre men ände kommer det någon enstaka tulpan efter så många år.
 Namnskylten till den här hade jag tagit bort förra året för jag trodde att den tvärdog när den försvann. Döm om min förvåning när det kommer ett pyttelitet blad,kanske 10 cm högt. Det är en rams, polygonatum falcatum Silver Stripes. Nu får jag föröka vårda den. Jag antar att den vill ha fuktigt så den kommer att få vatten trots vattningsförbud.
 Samma sak med den här ramsen. det kanske var för torrt redan förra året så att dom vissnade ner.
 Och den här 1-åringen ger sig inte utan kommer år efter år, Nemofila maculata, kärleksblomster.
Oväntat var också den här jättefina pelargonen som vi fick igår av våra besökare. Den heter Mums Mums, en zonalpelargon. En stor planta med massor av väldigt vita blommor. Den ska jag föröka vårda väl. Ha det underbart i era trädgårdar. Carita
Vill ni se fler oväntade händelser gå in på Bland rosor och bladlöss

11 kommentarer:

  1. Visst ser man bara det trista och fula i sin trädgård, men ni har ju MASSOR av fint - och en del har väl jag också. Men jag är så sen i år, har precis börjat beskära dom halvdöda klängrosorna..... Det där med "ökenträdgård" låter inte så dumt! Jag har en väninna här som försöker sätta växter som tål torka i första hand, men som vanligt så faller hon för annat också. Själv trodde jag inte att jag skulle behöva det, vi har ju en bra brunn med vatten bara för trädgården. Kan låta sprinklern gå i 4 timmar, sen börjar det sina. Men dagen efter är det likadant igen.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. 50 stk!? Da hadde dt blitt fullt her, gitt! Du har sikkert en fantastisk fin hage!
    Fint med slike uventede planter som popper opp :)
    Riktig god helg!

    SvaraRadera
  3. Va trevligt med besök i trädgården! Ni har ju en väldigt fin trädgård, men det är märkligt det där hur kritisk man kan vara till den egna trädgården. På något sätt fastnar ofta blicken vid det ofärdiga eller det som inte växer som man vill.
    Nu håller vi tummarna för regn! Vi har egen brunn och får hushålla noga med vattnet så det är långtifrån alla växter som får så mycket vatten som dom skulle behöva.
    Hoppas ni får en trevlig helg och hälsa Bertel så gott också!
    Kram Nora
    P.S. Vi pratade ju för något år sedan eller så om att ni skulle komma hit någon gång. Hoppas jag var tydlig med att ni har en "öppen inbjudan" om ni har tid och lust. Vore jättekul att träffas igen:-)

    SvaraRadera
  4. Tack för att vi fick komma, er trädgård är fantastisk! Vi vill också ha regn, värsta torkan.
    Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  5. Här har vi faktiskt lagom fuktigt i jorden och det ska bli mer regn på söndag. Visst är trädgården bra på att leverera det oväntade, varje dag nästan (april-okt i allafall).
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Förstår att det är kul med besök i trädgården. Alla spännande möten! Nån dag ska jag också prova... men än så länge är jag lite feg. :-)
    Underbara bilder!
    Allt gott

    SvaraRadera
  7. Jag går också och väntar på regn. Antingen torkar växterna bort eller fryser ihjäl. Man börjar nästan fundera på om man ska odla ökenväxter som tål torra somrar och kalla vintrar.

    SvaraRadera
  8. Så mycket fint, rams köpte jag i helgen på växtloppis. Hoppas den trivs, får tänka på att vattna den.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  9. Så kul att bli överraskad av växterna. Jag var med om samma sak häromdagen. Pelargonen var väldigt vacker och trädgårdsbesök låter spännande och intressant.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  10. Helt övertygad om att en frusen blomning eller glesbladig buske försvinner helt bland allt annat som finns att upptäcka i er trädgård. Tror också ramsen är känslig för torkan. Här frös dessutom ett frodigt bestånd vipprams ner helt och har inte kommit igen. Befriande regn idag. Det första på hela våren/sommaren.
    Så sött kärleksblomster!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Alltid hyggelig med hagebesøk :-)
    Vi skal ha et hagelag her neste uke, og kjenner at vi ligger litt etter skjema med luking...
    Kjenner meg igjen med det uventede med at ting dukker opp som man ikke helt husker å ha plantet akkurat der.
    Ligger litt etter i bloggliv.
    Ha en fortsatt fin uke.
    Eirin

    SvaraRadera