fredag 19 maj 2017

Blommig Fredag- Månadens bild.


Som vanligt är det svårt med bara en bild så det blir en färgkavalkad av tulpaner som blommar som bäst just nu. Jag har planterat ut lökar lite här och där, vissa år blommar dom  och vissa år är väl ett viloår eller två för att bilda nya lökar. Spännande är det varje år för jag vet aldrig vad som poppar upp.
 Dom här planterades under hösten förra året  där vi tog bort en buske och det är inte bestämt vad vi ska göra här. Alla har inte slagit ut ännu men det är en kavalkad av färger och olika sorter. Det kanske får bli en solskensrabatt, här är sol hela dagen på den platsen.
 Den gamla sorten som blommar år efter år men i år är dom mycket lägre än vanligt, förmodligen kylan och torka som är orsaken.
Mer bilder än så här blir det inte. Nu är det utevistelse som gäller hela dagen. Jag ska försöka få ihop växter till växtmarknaden som vi i föreningen har på söndag på Torekällberget. Hoppas  vädret håller i sig, förra året var det regn och rusk. Önskar alla en härlig trädgårdshelg.
Vill ni se flera av månadens bild gå in på Bland rosor och bladlöss
Gamla trotjänare som också  återkommer.

9 kommentarer:

  1. Hej Carita!
    Så fint dina tulpaner blommar, mina har precis slagit ut. Här blir det trädgårdshelg och växtloppis.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Tulpaner är ju en svår konst nuförtiden. Svårt att få ha dem ifred. Hoppas ni får en fin växtmarknad.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Kjenner meg igjen i det første du skriver, tulipan blomstringen er alltid en overraskelse. Solskinnsbed er ikke dumt:-)
    Fine tulipanbilder.
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvaraRadera
  4. Räckte så bra så med de bilderna. Underbara tulpaner och visst blommar de lite olika från år till år. Lycka till med växtförsäljningen.

    Trevlig helg! Carina

    SvaraRadera
  5. Det är härligt med tulpaner. Vilken tur att du påminde mig om Torekällberget på söndag. Det hade helt fallit ur minnet. Jag minns förra året hur ni kämpade i regnet. Jag var ju bara där en kort stund men ni fick ju stå där i flera timmar. Men imorgon hoppas vi på att det blir uppehåll.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  6. Tulpaner, ja.
    Hos mig har ett gäng blivit uppätna av rådjur första våren efter plantering. Efter det har jag i flera år försökt bli av med all blast som kommit upp, dragit upp lökar och slängt. Men i år har ändå blommat 11 stycken, för första gången efter typ 4-5 år. Märkligt. Det är nog sidolökarna som jag missat som har mognat till, tänker jag.
    Lycka till med växtmarknaden och det riktiga trädgårdslivet, bloggen är ju bara substitut....
    Marta

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga färger Ni har på Tulpanerna det riktigt sprakar om dem.Vi får allt se om det kommer att blomma några hos mig det finns en hel del blad men de blommar inte alltid.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  8. Ja, nu får du belöning för arbetet under kalla höstdagar, fint är det med denna överdådiga tulpanblomning.

    Lycka till på växtmarknaden!

    SvaraRadera
  9. Tulips are such photogenic flowers and come in so many fantastic colors. I am enjoying your photos as winter sets in here in New Zealand.

    SvaraRadera