torsdag 20 april 2017

Blommig Fredag- Månadens bild

Aprilvädret gäckar oss och allt har gått i stå ett tag. Det händer ingenting men går man runt och kikar så står allt i startgroparna men har tagit en liten paus. Trots kylan så kämpar sig små knoppar upp och man kan se att fler och fler börjar synas precis i markytan.Det mesta av det nya är för små att ta bild på så det här får bli veckans bild.
Den här lilla juvelen har vi i växthuset, en liten planta av Viola koreana som sått sig där  och fått vara kvar. Plötsligt såg jag att den blommade. Dom är så pyttesmå att man knappt ser dom och brukar vara gömda under bladen. Vi har en del som växer ute också och dom frösår sig ganska lätt. Utomhus blir dom ännu mindre men där blommar dom inte alltid och det är lätt att man missar hela blomningen. Ibland ser jag att dom har fröställningar fast jag inte sett att dom blommat.

Efter ett besök på Blomsterlandet i Nyköping för ett par veckor sedan blev vi med den här Cypripedium som vi inte kunde låta bli. Något sortnamn hade den inte.  Än så länge står den i uterummet och kommer nog att blomma över innan vi kan plantera ut den. Sen får vi se om den kommer upp nästa år igen, dom kan vara lite knepiga.
Vi ni se flera månadsbilder gå in på Bland rosor och bladlöss.

Ha en underbar vecka i trädgården. Carita

8 kommentarer:

  1. Cypripedium testade jag ett år och det var värsta snigelmagneten jag varit med om. På flera meters avstånd såg man sniglar i riktning mot plantan och efter nåt dygn låg de i tre lager och campade under och runt om i en radie på tre-fyra dm. Det var så äckligt! Upptäckte det hela för sent, så plantan var i stort sett uppäten innan jag lade ut Ferramol.
    Så hoppas ni har bättre tur och inga sniglar i kvarteret.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Sannerligen har någon råkat trycka på pausknappen...
    men jag tror det kommer explodera endera dan :)

    //Birgitta

    SvaraRadera
  3. Den var då söt den lilla violen och bladverket är ju hur läckert som helst. Hoppas kylan inte ställt till det, jag tänker på er ståtliga Magnolia.

    SvaraRadera
  4. Vakker liten fiol ! Det går sakte nå, men heldigvis gjør det at vi kan nyte våren litt lenger:-)
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvaraRadera
  5. Hej Carita!
    Det var en söt lite viol. Tur du hann med att ta kort på blomningen.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  6. Violen var underbart söt :) Stog och tittade på Cypripedium i en annan av deras butiker men gick sen därifrån. Synd för den ni valde var väldigt fin. Jag ville se att de jag satte i höstas kom upp innan jag köpte fler. De flesta kommer utom C reginae. Arterna är tydligen mycket svårare medan hybriderna är ganska 'lätta'.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  7. Det var verkligen en liten juvel den fina Violen med de vackra bladen som kommer att göra sig fint även efter den blommat över sådana växter blir man förtjust i.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  8. Många växter har jag tagit död på men lustigt nog verkar cypripedium trivas riktigt bra så jag tycker den är lättodlad 😊. Ni kommer säkert att få den att trivas i trädgården.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera