torsdag 30 mars 2017

Blommig Fredag- Vårtecken 2017

Nu är våren i startgroparna och det händer saker varje dag trots att det blev mycket kallare. Jag trodde att allt skulle stanna upp men idag när jag tog en runda såg jag att mycket hade blivit större och allt fler saker tittar upp. Nu vill allt upp ur marken oavsett väder och växtkraften verkar stark.
Det är ju så spännande att följa allt som sker och se om det jag planterat under hösten har klarat sig.
Jag planterade många lökar , olika sorter och många tulpaner, och dom har kommit en bra bit på väg.

 Vårstädningen fortsätter och högen med säckar växer. Jag skulle vilja ta itu med komposten och lägga ut den jorden i rabatterna men jag tror att den fortfarande är lite frusen , jag har faktiskt inte kollat men den ligger i  lite skugga så den har kanske inte tinat upp helt.

 Krokusarna börjar visa sig i sin fulla prakt, dom gillar soliga dagar och slår ut mycket mer då.










 Pulsatilla chinensis vågar visa sin blomma, kanske 5 cm hög är den nu.
 På den här upphöjda rabatten är det massor av olika lökar som börjar visa sig.
Svavelpionen visar sig tidigt, den kanske tom är vackrare när den kommer upp än när den blommar.
Jag har sått den av frön från en ljusgul men blommorna är svagt rosa, kanske inte så jättesnygg men lite udda färg.  Hoppas på bra väder i helgen så att det går att vara ute så mycket som möjligt.Carita
Vill ni se flera vårtecken gå in på  Bland rosor och bladlöss.


11 kommentarer:

  1. Å så många fina vårblommor du har.Såg att jag hade en pion som skickat upp en röd knopp ur marken hoppas den kommer att blomma i år .Satt den för två år sedan.
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  2. En hel del krokusar ser jag, de är så söta i små grupper. Svavelpionerna har jag ännu inte kollat av. De borde ju vara på gång. Det ligger en del avklippt över dem just nu.
    Rensandet tog en paus när det blev kallt. Imorgon blir en bra dag för att fortsätta. I veckan som kommer ser det också bra ut, så då ska en del bli gjort.
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Det händer mycket hos er nu. Härliga krokusbuketter. Min svavelpion har inte visat sig ännu men den kommer nog inom någon vecka skulle jag tro. Den är ju tidig. Måna av svavelpionerna blir ju svagt rosa istället för gula. Men dom är fina dom också. Sedan har dom ju så vackra blad så det är fint att bara titta på dom.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Känns som skillnaderna mellan östkusten och västkusten är större än vanligt. Visst är det spännande att det bara fortsätter trots minusgrader och bakslag. Fina vårtecken och just nu kanske pionerna är som bäst :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Vad långt det har kommit! Här har inte pionerna inte alls kommit så långt. Inte ens svavelvarianten :)
    Pulsatilla har jag men jag har inte kollat! Måste göras i möra!

    Tack för att du tyckte reportaget blev bra :D


    //Veronica

    SvaraRadera
  6. Nydelig vårblomstring!
    God helg!

    SvaraRadera
  7. Ser helt fantastiskt ut hos dig, både pion och backsippa redan. Jag kan se små röda skott långt inne i roten av pionerna, men snart visar de sig här med.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  8. Så fina vårblommor du har att njuta av - tänk som vi har längtat!

    SvaraRadera
  9. Det er utrolig deilig med vår, nesten så en ikke rekker å følge med.
    Nydelig vårblomstring !
    Håper dere har bra vær. Her kom sola fram nå, etter to dager med rikelig med regn.
    Ha en fortsatt fin helg.
    Eirin

    SvaraRadera
  10. Underbara backsippan, så långt den har kommit. Måste ta en titt i rabatten och leta efter mina. Trevlig helg! /Charlotte

    SvaraRadera
  11. Härligt med så stor variation av krokusar!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera