onsdag 21 september 2016

Perennparken i Skärholmen

Den 4 september besökte vi perennparken i Skärholmen. Den påminner förstås en del om parken i Enköping för det är Piet Oudolf som skapat båda. Om jag hade en så stor tomt att jag skulle kunna skapa en äng så önskar jag att den skulle se ut ungefär så här. Jag tycker det är vackert med alla höga sirliga gräs och perenner. Den är kanske vackrast på hösten när gräsen blommar.







Mitt i parken finns en stor springbrunn eller damm eller vad man nu kallar det. Där träffade vi en dam med sin hund. Det var varmt den dagen och dom hade tagit en lång promenad. Dammen är byggd så att vattnet hela tiden rinner över kanten till en lägre nivå. Kanten är rätt bred så det finns plats att lägga sig där och den stackars hunden var trött och varm och tyckte det var ett perfekt ställe att svalka sig på. Så där låg den medan vattnet rann under magen och  tassarna. Den var så söt så jag var tvungen att fråga om jag fick ta ett foto.
 Det finns massor av info om parken på nätet och har ni vägarna förbi så är den väl värd ett besök.
Ha det fint till nästa gång. Carita

4 kommentarer:

  1. Visst är parken fin! Vi var där för några veckor sedan och njöt av alla vackra blommor och böljande gräs. Söt liten hund:-)
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Hej Carita!
    Fina bilder från en vacker park. Ser inte ut som att hunden vill lämna sin svalkande plats.
    Allt gott / Marika

    SvaraRadera
  3. Håller med dig. Höstens sirliga gräs tillsammans med senblommande och oftast doftande perenner är lätt att falla för. Hade man bara plats?
    ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Ser väldigt trevligt ut och tack och lov att Skärholmsborna har nåt vackert att titta på. Mitt enda besök i Skärholmen var en skräckupplevelse av oklippta öststatstoviga gräsmattor och trasig asfalt. Ett ställe där man gett upp, men tydligen inte. Positivt överraskad!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera